Categories Fitness, Lepota

Low carb (LCHF) ishrana za početnike+JELOVNIK

LCHF dijeta za mršavljenje i zdravlje razotkriva mnoge mitove kojima robuje današnje savremeno društvo. Ona nam ukazuje na koje to prednosti ima LCHF ishrana. Low Carb High Fat – veoma malo ugljenih hidrata i mnogo masnoća. Zasniva se na ribi, mesu, jajima, mnoštvu raznog povrća i prirodnih masnoća. U praksi to podrazumeva redukovano konzumiranje namirnica koje obiluju šećerom i skrobom, poput hleba, testenina, žitarica, krompira, pirinča i sl. Anita Šupe diplomirana nutricionistkinja (diplomirala na univerzitetu u Geteborgu -Švedska) je kompletan plan ishrane sa jelovnicima prikazala u svojoj popularnoj knjizi pod nazivom „Istine & laži o hrani“ .

Koje su to osnovne smernice koje nam preporučuje LCHF ishrana:

Kao prvo treba da se konzumiraju raznovrsni mlečni proizvodi, kao i orašasti plodovi i sezonsko voće. Naglasak je na čistim prirodnim namirnicama u njihovom izvornom obliku, ukoliko je to moguće – iz domaćeg ili organskog uzgoja. Osim šećera i skroba, izbegavaju se sva rafinisana i hidrogenizovana biljna ulja i druge industrijske prerađevine. Dakle, LCHF dijeta je prirodan i prvenstveno zdrav način ishrane, veoma sličan izvornoj ishrani koju su koristili i naši preci, kojoj smo svi genetski prilagođeni i koja je optimalna za očuvanje zdravlja i normalne telesne težine. Inače, kao smo i rekli autorka je diplomirala iz oblasti nutricionizma na Univerzitetu u Švedskoj, gde se čak trećina stanovnika hrani poštujući principe LCHF ishrane.

Naš najveći problem su svakako šećeri, a ne masti kako se dosad mislilo. Sad nam je već poznato da je strah od zasićenih masti životinjskog porekla i holesterola jedan neutemeljeni mit, pa nema bojazni od prirodnih masnoća u ishrani – tvrdi autorka.

ŠTA JE LCHF ISHRANA ?

LCHF dijeta za zdravlje podrazumeva veći unos masnoća uz smanjene količine šećera. Potpuno suprotno učenje od onog sa čime nas bombarduju već decenijama unazad. Svetski stručnjaci nas dugi niz godina upozoravaju na to da nam je holesterol jedan od smrtnih neprijatelja, ali taj mit je konačno razotkriven. Danas se skoro svakoj zdravoj osobi može dijagnostikovati „povišen“ holesterol jer se referentne vrednosti stalno snižavaju. Pre desetak-dvadeset godina ukupan holesterol od sedam-osam jedinica smatrao se potpuno normalnim, a danas se i onaj od preko pet snižava uz pomoć statina, lekovima na kojima farmaceutska industrija obrće milijarde dolara. Pritom se ne vodi računa o brojnim opasnim nuspojavama ovih lekova, koji se ljudima nameću potpuno bespotrebno.

Brojne savremene studije pokazale su da povećan unos zasićenih masti u organizam ne utiče na ukupan holesterol niti na LDL holesterol, a samim tim ni na nastanak velikog broja kardiovaskularnih bolesti. Takode, istraživanja su otkrila da su ljudi s niskim nivoom holestrola u krvi imali začepljenje krvnih sudova u jednakoj meri kao i oni sa visokim holesterolom. Totalni holesterol kao i LDL nisu pokazatelji rizika, ali to svakako jesu visoki trigliceridi, jednako kao i nizak HDL – zaštitni holesterol. LCHF dijeta obara i snižava trigliceride i povećava HDL. Inače, opšte je poznato da povišene trigliceride i masnu jetru uzrokuju šećer i škrob, a ne masti iz ishrane. Međutim, lekari u svakodnevnoj praksi, u slučaju ovih poremećaja, savetuju smanjenje masnoće u ishrani i povećano konzumiranje žitarica (krcatim škrobom, koji je čista glukoza).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TAKOĐE ZANIMLJIVO!

ESTETICA magazin

IDEJE ZA UREĐENJE DOMA