Vodič za uspešno OPRAVDAVANJE šefovima

by | februar 11, 2010

Šefovi koji ne žele da čuju istinu teraju zaposlene na laganje, ali koliko god laži bile male i bele, od navike mogu prerasti u stil poslovanja i život.

 

Vodic za uspesno opravdavanje sefovima


Većina ljudi laže na poslu ako se oseća ugroženo i nesigurno, iskustva su poslovnih psihologa. Najčešće takvu reakciju izazivaju šefovi koji ne dopuštaju ljudskost i traže savršenstvo. Kod takvih menadžera zabranjeno je grešiti i ne žele da slušaju žalbe i probleme u radu, tvrdi američki poslovni psiholog Ševn Ankor. Dobri šefovi žele da imaju uvid u stanje tima, pa makar i ako ono nije dobro, a loši šefovi žele da čuju da je sve u redu, pa čak i ako je to privid, smatra Ankor.

 

Međutim, uprkos teškim i nezgodnim situacijama, nije mudro da se laže. Ukoliko slažete jedanput ili dvaput zbog sitnice (npr. pohvalite šefov izgled iako u tom odelu izgleda poprilično loše), velika je verovatnoća da ćete nastaviti sa takvim malim obmanama, koje ćete sve češće početi da upotrebljavate i u situacijama sa drugim ljudima. Ipak, bilo to u redu ili ne, većina zaposlenih služiće se malim lažima prema potrebi.

 

Jedna od najčešćih situacija u kojima laž postaje jedina alternativa je šefova molba da odradite posao koji nikako ne želite. Budući da nemate mnogo izbora, reći ćete „da, naravno, rado ću to odraditi“, ali kako biste umanjili težinu laži, dobro bi bilo predočiti sebi razloge zbog kojih biste taj posao zaista prihvatili sa radošću.

 

1. SITUACIJA: Kašnjenje na posao
Uspavali ste se i kasnite na posao. Da li reći istinu ili izmisliti zastoj u saobraćaju? Šta učiniti? Kažite šefu da vam sat nije zvonio ili da je zvonio, a vi ste slučajno zaspali, ali to kao izvinjenje možete da koristite samo jedanput. Upotrebite li je kao izgovor na isti način dvaput, za druge će to postati izgovor za nešto drugo što ste trebali da obavite ujutro. Ako iskoristite isto opravdanje tri ili više puta, rizikujete mogućnost da vas drugi, kao i nadređeni, počnu doživljavati kao neodgovorne i neorganizirane.


Vodic za laganje sefova 2. SITUACIJA : Radite, a ne znate
Novi zadatak vas zbunjuje, ali kako biste „sačuvali obraz“, kažete da sve razumete. Šta učiniti? U redu je da kažete šefu da nemate dodatnih pitanja oko novog projekta, ali samo ako na ta pitanja možete da dobijete odgovore od nekoga drugog. Međutim, ako nemate drugih izvora, a zabrljate, neprijatnost će biti manji problem. Zato odmah pristojno recite šefu da želite da razumete projekt što bolje i zamolite ga da vam ga razjasni.

 

3. SITUACIJA: Lažni slobodan dan
Ujutro ste javili da ste bolesni, a zapravo želite slobodan dan. Šta učiniti? Najbolje bi bilo da tražite slobodan dan jer ćete u suprotnom ceo dan biti u strahu da će vas otkriti. Budući da ste bolesni, ne smete da izlazite iz kuće, pa zbog toga slobodan dan postaje besmislen. Iako će šefa verovatno uzrujati što ste tražili slobodan dan, na kraju dana će vam oprostiti i biti srećan što ste bili iskreni. Međutim, ako slažete i on to sazna, neće vam oprostiti.

4. SITUACIJA: Probijanje rokova
Vodite projekat, ali ne stojite najbolje i postoji šansa da ga ne završite na vreme. Šta učiniti? Ako prvi put vodite projekat, razumljivo je da ćete reći da stojite odlično. Međutim, to je opravdano samo ako mislite da ćete ga završiti na vreme. Ako vidite da vam situacija izmiče kontroli, a nadređene i klijente uveravate da ćete ga završiti na vreme, a na kraju ne završite, mogli bi vas proceniti kao neodgovornog, nepouzdanog i neorganiziranog. To sigurno ne želite.

 

Tagovi: