Categories Zdrava ishrana

Sedam trikova da naučite kako da kontrolišete porcije

Nije potrebno da se porcije mere šoljicama.

Foto: Pixabay

U potrazi za savetima za zdravu ishranu ili mršavljenje, stalno se nailazi na frazu ,,kontrola porcija’’. Jednostavno rečeno, kontrola porcija znači pridržavanje određene količine (porcije) hrane po obroku: prava količina zavisi od vaših potreba za kalorijama i hranljivim materijama. I, naravno, od onoga što vas čini sitim. Bez obzira da li pokušavate da smršate ili samo da usvojite zdrave navike u ishrani, važno je da znate kako izgleda zdrava porcija.

,,Porcija se razlikuje od veličine posluženja’’, kaže dijetetičar Karolin Kaufman (Caroline Kaufman). ,,Veličina posluženja je izmerena količina hrane ili pića (ono što vidite na etiketi) a vaša porcija je količina koju u stvari konzumirate’’, objašnjava ona. Na primer, na etiketi može da stoji da jedno posluženje cerealija iznosi četvrtinu šolje, ali ako uzmete dva posluženja, vaša porcija iznosi pola šolje. Često je odgovarajuća veličina porcije jednaka jednom posluženju, ali to nije uvek tačno.
Kontrola porcija je važan element plana mršavljenja.

Ako pokušavate da smršate, najbolji način praćenja unosa kalorija jeste da znate kakav je sadržaj hranljivih materija u jednom posluženju i onda kontrolišete porcije. Važno je napomenuti i da brojanje kalorija i mršavljenje uopšte nije za svakoga. Ima i mnogo drugih faktora, kao što su navike pri spavanju, stres i genetika, koji mogu da utiču na mršavljenje, i to mnogo više nego samo unos kalorija. Ako imate istoriju poremećaja u ishrani, treba uvek da se prvo konsultujete sa lekarom pre nego što promenite navike u hrani.

Čak i ako mršavljenje nije vaš cilj, poštovanje razumnih veličina porcija pomaže da obroci budu balansirani i hranljivi.
Cilj je da se jedu obroci razumne veličine koji vas čine sitim i sadrže raznovrsne hranljive materije. ,,Treba da vodite računa da vam u tanjiru nije samo crveno meso i da vam je obrok raznovrstan’’, kaže Džeki Baumrind (Jackie Baumrind), viši dijetetičar sa klinike za mršavljenje Selvera Wellness.
Ima mnogo uputstava za poređenje hrane sa predmetima iz svakodnevnog života – na primer, jedna porcija proteina treba da bude otprlike veličine špila karata. (Više primera možete pronaći na sajtu klinike Mejo.) Takođe možete da koristite šoljice za merenje da biste odredili porcije u odnosu na veličinu posluženja i prilagodili ih sopstvenim potrebama.

Ali ne nosimo svi sa sobom špil karata ili šoljice za merenje. Kaufman i Baumrind u nastavku predlažu neke jednostavnije načine za prirodan unos zdravih veličina porcije, kako biste mogli da razvijete bolje navike u ishrani a da ne potrošite mnogo energije razmišljajući o tome.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TAKOĐE ZANIMLJIVO!

UREĐENJE DOMA