Categories Majčinstvo

Deca i fizička aktivnost: Ishrana malih sportista

Ukoliko je vaš mališan odlučio da se bavi sportom veoma je važno da obratite pažnju na njegovu ishranu i da, uz konsultacije sa trenerom i pedijatrom, osmislite idealan jelovnik.

sportista1

Ako se vaše dete interesuje za neku fizičku aktivnost, nemojte ga sputavati u tome. Odvedite ga kod pedijatra kako biste se konsultovali koji sport bi bio najbolji za njega.

Na primer, ako želite da podstaknete razvoj njegovih intelektualnih sposobnosti i koncentraciju, šah je pravi izbor. Ako mislite da je detetu potrebna bolja fizička kondicija, možete ga upisati u školu fudbala, atletike, tenisa… U tom slučaju, dete će morati svakodnevno da se pridržava pravila koje će mu trener preporučiti, uključujući i poseban režim ishrane.

Ne insistirajte na tome da dete po svaku cenu prihvati sport koji ste mu vi odabrali. Neka ono samo kaže šta želi da trenira, a pedijatar je tu da proceni koliko je ta želja u praksi izvodljiva.

Koja hrana treba da bude na jelovniku?

Određivanje ishrane za sportiste drugačije je kod svakog mališana i uglavnom zavisi od vrste sporta kojim se bavi, fizičkog opterećenja i cilja koji želi da postigne.

Obrok sa više ugljenih hidrata preporučuje se nakon fizičke aktivnosti, kako bi se što pre povratila snaga, ali se ne smeju zanemariti ni voda, voće i povrće.

Važno je da dete u toku treninga pije dovoljno vode da ne bi dehidriralo. Neophodno je da svakodnevno popije oko dva litra tečnosti (uključujući i supu), a ako je sport kojim se dete bavi intenzivniji, ta količina može da se poveća.

Naročito treba obratiti pažnju na unos vitamina E i B grupe ali ni mineralne materije ne bi trebalo zapostaviti. Namirnice ne smeju biti teške, već energetski jake i raznovrsne.

sportista2

Jedna od važnijih namirnica u ishrani dece koja se bave sportom jeste sir, koji sadrži lako svarljive belančevine, veliku količinu kalcijuma, kalijuma i fosfora. Osim sira, treba konzumirati i druge mlečne proizvode, jogurt i pavlaka sa niskim sadržajem masti odličan su izbor. Još jedan bogat izvor belančevina je meso. Belančevine životinjskog porekla sadrže aminokiseline koje su nezamenljive za dečiji organizam, zatim, kalijum, fosfor, natrijum, magnezijum, kalcijum i vitamine B grupe. Posebno važnu ulogu u ishrani dece sportista ima riba, naročito morska. Stoga bi, bar tri puta nedeljno, trebala da se nađe u detetovom tanjiru.

Potreba za ugljenim hidratima zadovoljava se unosom krompira, integralnog pirinča i drugih žitarica, integralnog hleba…

Važno je izbegavati unos ugljenih hidrata kroz industrijski šećer, jer je on nosilac praznih kalorija, bez potrebnih vitamina i minerala.

Veoma bitnu ulogu u ishrani ima i sveže sezonsko voće koje obiluje vitaminima, mineralima i ugljenim hidratima. Ono je neophodno i za uspostavljanje normalne probave i čišćenje organizma od toksina. Ishrana voćem i povrćem znatno olakšava usvajanje belančevina, ugljenih hidrata i vitamina. Poželjno je da obrok malog sportiste sadrži sveže povrće i voće koje treba da bude pravilno raspoređeno u toku dana, o tome se treba konsultovati sa trenerom i pedijatrom.

5 pravila kojih se treba pridržavati

  • Dete treba da jede bar dva sata pre treninga.
  • Obavezno u toku treninga mora da ima uz sebe flašu sa običnom vodom.
  • Ako je dete jako gladno, može da pojede nešto lagano, a obilniji obrok treba da bude tek nakon sat-dva.
  • Bilo bi dobro da posle treninga vaš mališan ne kreće odmah kući, već da sačeka neko vreme da se osuši od znoja, a zatim obuče suvu odeću.
  • Mališana obucite u skladu sa vremenom, nikako ga nemojte pretrpavati debelim duksevima i jaknama.
  • Ako primetite da dete hvata grip, neka ne ide na trening dok potpuno ne ozdravi.

Autor: Life Content

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Takođe zanimljivo!