Koliko je zdrava vegetarijanska ishrana?

25/12/2020 in Ishrana

Poslednjih godina sve je popularnija vegetarijanska ishrana. Ponuda namirnica koje zamenjuju meso sve je veća, a vege meni je ušao i u restorane. Kako to vegetarijanska ishrana u stvari utiče na nas?

Koliko je zdrava vegetarijanska ishrana?

gpointstudio/Getty via Guliver

Jedan od poslednjih nutricionističkih trendova na zapadu svakako je vegetarijanska ishrana. Tanjir na kome je hrana bogata vlaknima, a mesa nigde - tako ukratko izgleda ovakva dijeta.

Šta je vegetarijanska ishrana/dijeta?

Postoji mnoštvo dijeta koje su povezane sa vegetarijanskom ishranom. U osnovi, vege ishrana se bazira na bilju, a u potpunosti isključuje meso i morske plodove. Ipak, ona zadržava proteinske namirnice životinjskog porekla poput jaja i mleka.

- Ne, to ne znači da ćete jesti kao zec, samo travke. Kada kažemo biljke mi pomislimo na voće i povrće, ali to je mnogo širi spektar namirnica. On uključuje i zrna, orašaste plodove, orahe, razno semenje - objašnjava Aleksa Kaspiro, nutricionista. 

Uz to, ne smeju se zaboraviti ni mleko, sirevi, jogurti, namazi, jaja. Upravo u tome vegetarijanska dijeta se razlikuje od veganske. Vegani uopšte ne konzumiraju namirnice životinjskog porekla. (Pročitajte i: Vegetarijanska paelja - bogatstvo ukusa i dodir Španije)

Prednosti vegetarijanske ishrane

Vegetarijanci smanjuju rizik od srčanih obolenja.

Sva ona vlakna koja sadrže namirnice biljnog porekla, usporavaju varenje. Samim tim, smanjuje se količina lošeg holesterola. Time se smanjuje i rizik od stvaranja ugruška, a samim tim i od srčanog udara.

Naučne studije su pokazale da vegetarijanci imaju čak 24 odsto manje šanse za kardiovaskularna obolenja,

Vege ishrana stimuliše varenje

Zdrav digestivni trakt je još jedna od prednosti vegetarijanske ishrane. Ista ona vlakna koja doprinose zdravlju srca, pomažu i da sistem za varenje ostane zdrav. 

- Istraživanja su dokazala da hrana bogata vlaknima smanjuje rizik od raka debelog creva - kaže Maja Feler, nutricionista.

Smanjuje se rizik od dijabetesa

Ljudi čija je ishrana bazirana na bilju imaju daleko manji rizik od obolevanja od dijabetesa 2. I opet, ključnu ulogu imaju vlakna jer ona spuštaju nivo šećera u krvi. 

Vegetarijanska ishrana spušta krvni pritisak

Vegetarijanci imaju niži pritisak od ljudi koji jedu meso. Mnoge biljke, poput banana, krompira, artičoka imaju visok nivo kalijuma koji ima aktivnu ulogu u regulaciji krvnog pritiska. 

Vegetarijanska hrana produžava život

Čak šest medicinskih studija pokazalo je da vegetarijanci žive duže nego ljudi koji jedu meso. Ukoliko izdržite bez mesa dve decenije, produžili ste sebi život za bar 3,5 godina.

Daisy Daisy/Getty via Guliver

 

 

Koje su negativne strane vegetarijanske ishrane?

Najlošiji aspekt vegetarijanske ishrane je što ćete morati da uzimate neke suplemente. Pojedin važni vitamini, poput B12, uglavnom se nalaze u namirnicama životinjskog porekla. Jako je teško nadoknaditi neophodnu količinu kroz izvore iz biljnog sveta. 

- Ovi suplementi su prilično jeftini i lagan su način da prevaziđete negativne strane vegetarijanske ishrane - savetuje Kaspiro.

Vegetarijanci moraju da povedu računa i o unosu gvožđa, kako bi izbegli anemiju. Gvožđe iz bilja ne apsorbuje se tako lako kao ono iz mesa. Zato je važno da oni unesu duplo veću količinu gvožđa od one koja se uobičajeno smatra potrebnom.

Negativna strana vegetarijanske ishrane tiče se i društvenog života.

- Ako ste odrasli u društvu koje jede meso, ako vam partner jede meso ili većina prijatelja, prilično je teško istrajati u odluci da se bude vegetarijanac - objašnjava Kaspiro. 

Da li je zdravo biti vegetarijanac?

Prelazak na vegetarijansku ishranu neće nas automatski učiniti zdravijima. Navike ostaju u nama, pa je velika verovatnoća da ćemo povećati unos jaja, mleka, pre nego se bazirati na biljkama.

- Zdravstvena korist dolazi od biljaka i vakana iz njih - napominje Kaspiro. 

Prelayak na vegetarijansku ishranu znači i da ćete morati da promenite način razmišljanja o hrani, da se naviknete na nove ukuse. (Pročitajte i: Vegetarijanski gulaš od svežeg povrća)

- Do sada ste se fokusirali na tradicionalne izvore proteina. Sada ćete, jednostavno, morati da razmišljate o novim izvorima. O novim receptima - zaključuje ona. 

 

Shape

gpointstudio/Getty via Guliver

Komentari (0)

Loading