Da li je suvo voće zdravo?

14/01/2021 in Ishrana

Zavisi. Ponekad. Delimično... Na pitanje da li je suvo voće zdravo nije lako odgovoriti. Evo šta bi trebalo da uzmete u obzir pre nego što se snabdete zalihama suvih kajsija.

Da li je suvo voće zdravo?

Professor 25/iStock via GettyImage

Jedite više voća i povrća. Stalno to čujete, sa svih strana, a ipak mnogi ljudi još uvek ne primenjuju ovaj savet u praksi. Preporučene smernice za voće su 1,5 do 2 šolje dnevno. Za povrće 2-3 šolje dnevno. Kako da tu količinu uvrstite u svoj dnevni meni?

Sušeno voće može biti dobro rešenje, jer traje duže od svežeg voća, a i lakše ga je pronaći, spakovati i grickati kad vam je volja. Ali da li je suvo voće zdravo? Evo šta kažu nutricionisti - mogli biste biti iznenađeni.

Sušeno voće protiv svežeg voća

U svom najosnovnijem obliku suvo voće je zapravo sveže voće koje je sušeno ili na suncu, u dehidratoru ili nekim drugim postupkom. Obično su to grožđe, šljive, kajsije, brusnice, višnje,  smokve i urme. Kada se eliminiše voda iz svežeg voća, voće se prirodno skuplja, smanjuje, tako da ostane otprilike četvrtina originalne verzije.

Da li je suvo voće zdravo?

 

Suvo voće može biti dobar način da se zadovolje svakodnevne potrebe za voćem. Ono je takođe zdrava alternativa kada sveže voće nije dostupno. Za početak, suvo voće je prepuno hranljivih sastojaka i sadrži sve što i sveže voće, ali u kompaktnom obliku.

Na primer, jedna četvrtina šolje suvog grožđa sadrži oko 6% dnevnih potreba kalijuma. Tu količinu kalijuma biste dobili od jedne šolje svežeg grožđa. Iako je sve voće veoma hranljivo, neke vrste voća prednjače po sadržaju vitamina, minerala, vlakana i antioksidansa.

Vlakna su jedan od glavnih razloga da se jede sušeno voće. Suvo grožđe, suve višnje, agrumi i šipak su vrhunski izbor. Zbog vlakana u suvom voću, sporije se podiže nivo šećera u krvi, tako da se izbegavaju njegove nagle oscilacije. (Pročitajte i: Stalno vam se jedu slatkiši, evo kako to da sprečite)

Koncentrovano suvo voće daje više hranljivih sastojaka u manjem obliku, što može biti korisno onima koji se trude da svakodnevno jedu dovoljno voća. Ako je vaš cilj povećanje unosa ugljenih hidrata ili želite da se ugojite, suvo voće može vam pomoći u tome. Ali ako pažljivije pogledate kalorije ili veličinu porcija, sušeno voće nije najbolji izbor, jer bi vas sveže voće u većoj zapremini bolje zasitilo. Osim zdravstvenih blagodeti, suvo voće ima još jednu dobru stranu – ima duži rok upotrebe nego sveže voće.

Aleksandrs Samuilovs/Shutterstock.com

 

 

Kad jedete suvo voće pazite na šećere i kalorije

 

Uobičajena je pretpostavka da je suvo voće puno šećera, ali to nije uvek slučaj. U stvari, mnogi proizvodi od suvog voća sadrže samo voće i ništa drugo. U svakom slučaju, obratite pažnju na zaslađivače, koji se dodaju suvom voću (saharoza, glukoza, glukozni sirup, dekstroza i šećer od šećerne trske). Najzdravije sorte sušenog voća ne sadrže nijedan od ovih šećera. Takođe treba da se čuvate suvog voća sa oznakom „ušećereno“ ili „kristalisano“ - to jednostavno znači da mu je dodat šećer. Isto važi i za suvo voće prekriveno čokoladom. To nipošto nije zdrava grickalica! Budući da suvo voće prirodno sadrži šećer, to bi trebalo da bude dovoljno slatkog ukusa bez dodavanja šećera.

Lako se može preterati u unosu suvog voća. Ono zauzima manje mesta u stomaku od svežeg voća, pa da biste se osećali isto, možete ga uneti više nego što je preporučljivo. Tako ćete uneti i mnogo više kalorija nego što ste planirali. Na primer, 1 šolja grožđa sadrži oko 64 kalorije, dok 1 šolja suvog grožđa ima skoro 500 kalorija! Zapamtite, suvo voće je mnogo koncentrisanije od svežeg. Da li biste pojeli 10 svežih kajsija? Verovatno ne, ali zato biste mogli pojesti 10 suvih kajsija. Držite se pravila da je za suvo voće optimalna porcija 1/4 šolje (otprilike veličina loptice za golf).

I još jedna stvar. Suvo voće je ponekad obloženo sulfitima kako bi sačuvalo boju. To je isti onaj konzervans koji se nalazi u vinu. Iako se sulfiti generalno smatraju bezbednim, američka Uprava za hranu i lekove (FDA) zahteva da sulfiti budu navedeni kao sastojak bilo kog prehrambenog proizvoda, pa i suvog voća. Ljudi koji su osetljivi na sulfite, poput onih sa astmom, mogu imati neželjene efekte zbog njihovog unosa, poput bolova u stomaku, dijareje, osipa na koži ili nečeg težeg poput anafilaksije. Ostalima sulfati mogu jednostavno prouzrokovati nadimanje i grčeve u stomaku. To nije toliko opasno, ali sigurno nije prijatno. 

Dakle, da li je suvo voće zdravo ili ne? Zavisi od vaših ličnih ciljeva i zdravlja. Ako niste osetljivi na sulfite i želite da unosite dovoljno voća, kontrolisane porcije sušenog voća mogu biti zdrava užina. I suvo voće se računa u vašu ukupnu dnevnu preporuku voća. Ali imajte na umu da sveže voće doprinosi vašoj hidrataciji zbog svog prirodnog sadržaja vode, dok suvo voće ne sadrži vodu. (Pročitajte i: Čips od pomorandže? Evo kako da ga napravite)

Kako jesti sušeno voće

Osim u vidu grikalica između obroka, suvo voće možete dodati toplim ili hladnim kašama od žitarica, slatkom hlebu, kolačima i salatama.

Dug rok trajanja suvog voća znači da možete da ga kupujete u većim količinama, ali tada ga obavezno čuvajte u hermetički zatvorenoj nemetalnoj posudi na suvom i hladnom mestu. Ako voće sadrži sulfite, metal može dovesti do promene boje. Možete ga čak čuvati i u frižideru.

Suvo voće može biti savršen obrok pred trening. Budući da se uglavnom radi o ugljenim hidratima, pregršt suvog voća brzo će vam obezbedicti energiju, a lako ćete ga svariti. U ovim situacijama izbegavajte suve šljive, jer mogu da pokrenu creva zbog prevelikog sadržaja vlakana i sorbitola, šećernog alkohola.

Bez obzira da li jedete sveže ili sušeno voće, na dobrom ste putu, jer unosite celovitu hranu. Sve dok izbegavate proizvode sa dodatkom šećera (i sulfita, ako ste osetljivi) i pazite na veličinu porcija, suvo voće je dobra opcija sa istim nutritivnim koristima koje ima sveže voće.

Redakcija

Professor 25/iStock via GettyImage

Komentari (0)

Loading