Kulturni vodič kroz Evropu

by | 19 maja, 2009

 

 

Lepota i Zdravlje - lifestyle - Zdravstveni pasošZaboravite na kupovinu tipičnih suvenira u inostranstvu. U kofer ubacite zdrave običaje domaćina, koji će poboljšati kvalitet vašeg života.

 

„Misli globalno, deluj lokalno“ izreka je koja može da se primeni na mnoge oblasti života. Tako i poseta stranoj zemlji pruža mogućnost da upoznate način života drugih naroda i da njihove korisne navike primenite u ličnom životu. Navike u ishrani naroda neke druge zemlje najlakše se usvajaju i – za razliku od materijalnih suvenira, mini-replike Ajlfelove kule, figure toreadora i bika ili male drvene gondole – mogu vam, osim emotivne, doneti i fizičku korist. Naravno, pripremanje jela drugih nacionalnih kuhinja jeste i sjajan podsetnik na tu zemlju i vreme koje ste u njoj proveli.

 

Naše nezdrave navike

Iako većina nas veruje da je naša kuhinja najraznovrsnija, a jela najukusnija na svetu, istraživanja i statistike govore da baš i nije tako. Naš narod se ubraja među najgojaznije u Evropi, u ishrani mu nedostaju važne hranljive materije, a nacionalni specijaliteti sadrže visok procenat masnoće.

Osim toga, kako statistike pokazuju, prilično smo se ulenjili. Pre samo nekoliko decenija, većina ljudi bila je fizički mnogo aktivnija i više je radila. Međutim, tokom vremena, počeli smo da se oslanjamo na aparate i druga tehničko-tehnološka dostignuća, zbog kojih je fizički rad sveden na minimum. I radni dan je produžen, što nam je donelo više sedenja za kancelarijskim stolom. Matematika je jasna – kalorična i nutritivno siromašna ishrana i fizička neaktivnost za rezultat daju višak kilograma i narušeno zdravlje.

 

 

Ako vas do sada ništa nije motivisalo da usvojite pozitivne navike, možda ne bi bilo loše da iskoristite ono što ste naučili prilikom boravka u nekoj drugoj zemlji. Kopirajte umeća i navike nekih naroda, kako biste konačno bili zdraviji i zadovoljniji. Među evropskim nacijama, Francuzi, Italijani, Šveđani i Španci svakako se izdvajaju po dobrim navikama u ishrani i stavu prema životu.

 

 

Pijte kao… FRANCUZI

Šta možete da naučite Šampanjac, burgundac, konjak… Sva ova pića deluje vrlo francuski i šik. Međutim, većina nas koristi ih samo kao aperitiv ili kao zagrevanje za pravo pijančenje. Istraživanja pokazuju da se ubrajamo među najveće konzumente alkohola u Evropi – pijemo čak tri puta više od potomaka Gala. Ova navika veoma loše se odražava na liniju: kad je u organizmu prisutna velika količina alkohola, naše telo pretvara kalorije u masnoću. Takođe, kad se pije, neminovno se pravi loš izbor namirnica. Tokom vremena, konzumiranje velikih količina alkohola i loša ishrana ostavljaju posledice na zdravlje – izazivaju oštećenja mozga, bubrega i jetre i znatno povećavaju rizik od moždanog udara.

Šta treba da promenite Umerenost je ključna stvar u održavanju optimalnog zdravlja, tvrde eksperti. Inače, Francuzi, za razliku od mnogih naroda, piju da bi probudili čula, a ne da bi ih umrtvili! Zato je najbolje da se držite samo jedne vrste pića i da ga dugo ispijate – u malim gutljajima. Od izuzetne je važnosti i da uvek znate koliko ste popili. To će vam uspeti ako ne dolivate piće u čašu koju niste do kraja ispili. I – uvek držite čašu vode pored sebe i pijte je uporedo sa alkoholom.

 

Kuvajte kao… ŠPANCI

Šta možete da naučite Vatreni Mediteranci poznati su po izuzetno ukusnim jelima tradicionalne kuhinje, od kojih je najpoznatija paelja. Španci su se pročuli i po načinu pripreme svežih namirnica, u čemu su bolji od mnogih evropskih naroda. Statistike govore da spadamo u evropske zemlje koje se ističu po potrošnji gotovih jela i brze hrane, dok Španci zauzimaju jedno od poslednjih mesta na toj listi. U čemu je problem sa brzom hranom? Prerađene namirnice i brza hrana obično sadrže mnogo više masnoće nego jela pripremljena kod kuće. Osim toga, ove namirnice bogatije su rafinisanim ugljenim hidratima, a deficitarne vitaminima, zbog čega predstavljaju uglavnom „prazne“ kalorije.

Šta treba da promenite Napunite frižider svežim namirnicama, što bi trebalo da vas spreči da kupujete gotovu hranu na putu od posla do kuće. Za spremanje ukusne salate sa parčićima grilovane piletine, tunjevine ili sira nije potrebno mnogo vremena.

 

Vežbajte kao… ŠVEĐANI

Šta možete da naučite Da li ste se ikada zapitali zbog čega su Šveđani (a naročito Šveđanke!) tako vitki, atletski građeni i zdravog izgleda? Odgovor je: oni su naprosto opsednuti fizičkom aktivnošću. Gotovo polovina stanovnika ove zemlje redovno se bavi sportom. Osim odlazaka u fitnes i razne klubove, Šveđani prenose sportski duh i u dom, i takve aktivnosti obavezan su deo porodičnog i društvenog života. Prijatelji se u ovoj zemlji sreću podjednako na kafi, kao i da bi odigrali nekoliko teniskih mečeva. A budući da fizička aktivnost dokazano poboljšava raspoloženje, garantovano ćete mnogo optimističnije gledati na svet nakon časa aerobika, plivanja ili vožnje bicikla.

Šta treba da promenite Kopirajte Šveđane i boravite što češće van kuće, najbolje u prirodi. Vikendom obavezno organizujte izlet, na reku ili u park. Umesto kasnog ustajanja nedeljom i ispijanja prve jutarnje kafe u lokalnom kafiću, budite se ranije, vozite bicikl i ogladnite pred zasluženi nedeljni ručak.


Uživajte kao Italijani… ITALIJANI

Šta možete da naučite Uprkos tome što su proizvođači najbržih automobila na svetu, Italijani vole usporeniji ritam života i znaju kako da se opuste. Ne samo da uživaju u brojnim državnim praznicima i neradnim danima, već to čine svakodnevno. Firme se obavezno zatvaraju za vreme ručka, što zaposlenima omogućava da na miru uživaju u obroku. Nije teško uočiti prednost ovog rituala, kada se zna da većina nas proguta svoj obrok za radnim stolom za kraće od dvadeset minuta. A to je zaista loše. Kad se jede u žurbi, organizam ne stigne da svari hranu, pa se tako više i pojede. Ako halapljivo gutate obrok, velike su šanse da ćete uneti mnogo više kalorija, i pre nego što mozak shvati da ste siti.

Šta treba da promenite Iako su male šanse da ubedite poslodavca da vam omogući tri sata pauze za ručak, ipak se morate izboriti za bar sat vremena (punih 60 minuta!) tokom kojih ćete na miru jesti – bez telefoniranja, „kuckanja“ na računaru, razgovora sa kolegama… Naravno, tako nešto možete da ostvarite samo van firme, u opuštenoj atmosferi, u kojoj ćete moći potpuno da sažvaćete svaki zalogaj.

 

Tekst: Nataša Ćovin; foto: Dreamstime

 

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.