Šta kad preteramo s alkoholom: kako se najbrže otrezniti

08/01/2021 in Lifestyle

U ovo doba praznika i slavlja, čak i oni koji inače ne piju umeju da preteraju. Tada je glavno pitanje: kako se najbrže otrezniti

Šta kad preteramo s alkoholom: kako se najbrže otrezniti

AntonioGuillem/iStock/Getty Images Plus via Guliver

Kad preteramo s alkoholom, sutradan nas boli glava, mamurni smo, ne možemo da ustanemo iz kreveta, osećamo mučninu ili čak i povraćamo. I dok očajnički tražimo lek za mamurluk i kako se najbrže otrezniti, kunemo se da nikad više nećemo preterati s pijenjem alkohola. Za početak, hajde da naučimo lekciju i otreznimo se zaista.

 

Štetno dejstvo alkohola

U većoj koncentraciji alkohol deluje toksično na organizam jer predstavlja stranu supstancu u krvi. Štetno dejstvo alkohola osećaju sve ćelije ljudskog organizma. Konzumiranje alkohola je povezano sa više od 200 bolesti i povreda. Na udaru je pre svega jetra, jer se u jetri metaboliše više od 90 odsto unetog alkohola. U prvoj fazi dolazi do poremećaja metabolizma masti u jetri (masna jetra), koja dalje prelazi u cirozu. Alkohol oštećuje i srčani mišić, tako da je poznato tzv. ’pivsko srce’ kod dugogodišnjih pivopija. Zavisnost od alkohola dovodi i do povećanog rizika za razvoj karcinoma usne duplje, jednjaka, želuca, creva, pankreasa, jetre. Alkohol ima izuzetno štetno dejstvo i na psihu, jer izaziva čitav niz psihičkih poremećaja: poremećaje raspoloženja, anksiozni poremećaj, seksualne smetnje, poremećaj spavanja. Najteže su posledice dugotrajnog alkoholizma tzv. alkoholne psihoze poput delirium tremens, koje dovode do demencije, halucinacija, paranoje... (Pročitajte i: Kako pobediti anksioznost, bolest modernog doba)

cglade/iStock/Getty via Guliver

 

 

Kako se najbrže otrezniti

Kad osećamo mamurluk i ostale posledice preteranog konzumiranja alkohola, najefikasniji je najprirodniji način trežnjenja - razgradnjom alkohola. Kod osobe od 70 kg, 8 g alkohola se razgradi za jedan sat. To znači da ako neko popije šest standardnih pića, za potpuno trežnjenje potrebno mu je 10 sati. Standardno piće je jedno „malo“ pivo ili čaša „žestokog“ pića (40 ml) ili čaša vina (140 ml). Najkorisnije je što više unositi tečnost - najbolja je voda, jer se alkohol razređuje u vodi, a inače je diuretik, pa uslovljava povećan gubitak vode putem mokraće.

Što se tiče kafe, to i nije tako dobra ideja za trežnjenje. Kafa je stimulans, a alkohol depresor centralnog nervnog sistema, međutim i alkohol i kafa su diuretici i povećavaju gubitak tečnosti što može pogoršati stanje i dovesti do dehidratacije. (Pročitajte i: Kada je kafa dobra za naše zdravlje?)

Ni parenje i topla kupka nisu preporučljivi, jer znojenje neće mnogo pomoći. Alkohol se u vrlo maloj meri izbacuje iz organizma znojenjem, jer se uglavnom metaboliše u jetri. Parnom kupkom može se povećati eliminisanje alkohola putem kože, ali to je i i dalje zanemarljiv procenat u odnosu na proces metabolisanja.

San okrepljuje, ali ne otrežnjuje sam po sebi, već vreme provedeno u spavanju omogućava razgradnju alkohola u krvi, kojom se jedino može oterati mamurluk.

Alkohol može da bude i koristan

To je samo delimično istina. U manjim dozama (do 10 ml svakog drugog  dana), alkohol može da ima kardioprotektivno dejstvo, tj. da štiti srce, ali u većim dozama ima kardiotoksično dejstvo i dovodi do koronarne bolesti srca. Neka istraživanja pokazala su da vino, tj. svakodnevno pijenje crvenog vina može da bude od koristi za cirkulaciju, ali to se često zloupotrebljava i uglavnom se prelazi dozvoljena doza (jedna čaša vina svakog drugog dana).

 

Redakcija

AntonioGuillem/iStock/Getty Images Plus via Guliver

Komentari (0)

Loading