L&Z na izložbi “Čistač” Marine Abramović

by | novembar 26, 2019

Urednički tim magazina Lepota i zdravlje, vođen PR menadžerkom Muzeja savremene umetnosti Slavicom Pešić, obišao je izložbu Čistač, jedne od najcenjenijih savremenih umetnica performansa Marine Abramović. Koje smo utiske poneli sa sobom?

Izložba Čistač prva je velika evropska retrospektiva Marine Abramović, koncipirana u bliskoj saradnji s umetnicom. Premijerno je prikazana 2017. godine u Modernom muzeju (Stokholm, Švedska), a izložba u Beogradu je poslednja stanica na turneji i nosi poseban značaj jer predstavlja povratak umetnice u grad svog rođenja gde je započela karijeru i gde je poslednji put samostalno izlagala 1975. godine, u Salonu Muzeja savremene umetnosti.

Šta treba znati pre obilaska

Korisno je iščitati, makar u kratkim crtama, Marininu biografiju, jer su njeni radovi utkani u njen život i proističu iz njega. Izložba hronološki prati sve faze višestrane pedesetogodišnje karijere umetnice:

1. Rane slikarske (1960-1969) i konceptualne radove (1970-1972)
2. Solo performanse (1973-1975)
3. Zajednički rad s životnim partnerom Ulajem (1976-1988), što je period sticanja međunarodne afirmacije
4. Solo karijeru od 1991. do 2017. godine, tokom koje je izgradila status jedne od najvećih umetnica današnjice.

Izložba uključuje antologijska dela umetnosti performansa (Ritmovi, 1973-1974; Lips of Thomas, 1975; Relacioni radovi, 1976-1977; Prelazak noćnog mora, 1982-1986), kao i dela koja su obeležila njen recentni opus (Balkanski barok, 1997; Umetnik je prisutan, 2010).

Utisci koje smo poneli sa sobom:

Tačnije, ovo su samo neki od utisaka, jer je svaki delić ove izložbe materijal za psihološko istraživanje. Ne, ne samo umetnice, već pre svega nas samih.

* Umetnik je prisutan: Kada ste poslednji put nekoga dugo gledali pravo u oči? Zvuči tako jednostavno, a zapravo je u pitanju situacija u kojoj se u svakodnevici retko nađemo. Šta ćete, zahvaljujući kontaktu očima, bez dijaloga, naučiti o osobi preko puta vas, a šta o sebi? Probajte.

* Imponderabilia: Da li biste prošli kroz vrata ako na njima stoje, sa svake strane, muškarac i žena bez odeće, i netremice se posmatraju. Vrata su toliko uska da je nemoguće da prođete a da ne dodirnete nepoznat, nag par. Dok prolazite, na koju ćete se stranu okrenuti, prema ženi ili prema muškarcu?

* Šta se desi kada umetnica izloži 72 predmeta, od kojih neki mogu da pruže osećaj prijatnosti, a drugi da joj nanesu bol i povrede je, i kaže publici da mogu da joj urade šta god žele? Čuveni performans Rhytam 0 odgovara na pitanje šta su ljudska biće spremna da urade jedna drugima ukoliko ne postoje posledice za njihove postupke.

* Brojenje pirinča: “Živimo u teškom periodu u kojem vreme vredi sve više i više zato što ga imamo sve manje i manje”, piše u opisu ove vežbe za participaciju publike iz serije radionica pod nazivom Čišćenje kuće. “Iz tog razloga želela bih da publici pružim priliku da stekne iskustvo i razmišlja o praznini, vremenu, prostoru, blistavosti i oskudici. Nadam se da će se tokom ovog iskustva učesnici povezati sa samima sobom i sa sadašnjošću – neuhvatljivim trenutkom, ovde i sada”.

Uživali smo!


Umetnik je prisutan: Koliko se često, i koliko dugo, ljude gledate pravo u oči?

Naš vodič bila je Slavica Pešić, PR menadžerka Muzeja savremene umetnosti (na fotki sasvim levo). Hvala mnogo, Slavice, na divnom iskustvu!

Brojenje pirinča: Povezivanje sa samim sobom i neuhvatljivim trenutkom, ovde i sada


House with the Ocean View: Instalacija u kojoj je Marina provela 12 dana bez hrane, razgovora i pisanja, izložena pogledima posetilaca


Kristali kao jedna od Marininih tema

Black Dragon: Stanite licem okrenuti ka zidu. Pritisnite čelo, srce i karlicu uz mineralno kamenje. Vreme: neograničeno.

Tagovi:

top