Pitali smo lekara: Kako da fizičkom aktivnošću unapredimo kvalitet života?

by | 13 maja, 2022
Kako fizičkom aktivnošću unaprediti kvalitet života

Zašto je ključno da fizička aktivnost bude sastavni deo naše svakodnevice i kako fizičkom aktivnošću unaprediti kvalitet života? Povodom Međunarodnog dana fizičke aktivnosti ova pitanja postavili smo stručnjaku Doktok platforme za besplatne zdravstvene konsultacije. 

Dr Bojan VasilevPiše: Dr Bojan Vasilev, doktor medicine

Fizička aktivnost u današnje vreme sve je manje prisutna. Razni su faktori koji utiču na to. Počevši od nedostatka energije zbog predugog i napornog radnog vremena, ekspanzije moderne tehnologije, pre svega mobilnih telefona. Čini se da sve više vremena provodimo ispred ekrana, kako malih tako i velikih, i da smo kao posledica toga zapostavili svoje telesno a i duševno zdravlje. Iako svi znamo koji su benefiti redovne fizičke aktivnosti, ipak nam je lakše da se opustimo u udobnoj fotelji, da naručimo brzu hranu i posvetimo se svojim onlajn profilima. Međutim, taj lakši put samo je naizgled i trenutno lakši, a posledično može biti nepojmljivo teži.

Pre svega, treba da znamo da fizički trening podrazumeva sistematsku fizičku aktivnost na nivou većem od uobičajenih aktivnosti.

Fizički trening dovodi do hemodinamskih, metaboličkih, (neuro)hormonalnih, vaskularnih i psiholoških promena.

Kako na naše zdravlje deluje fizička aktivnost

Hemodinamski – pod uticajem treninga usporava se srčana frekvenca, smanjuje se arterijski pritisak, pojačava se prokrvljenost odnosno kapilarna mreža u aktiviranim mišićima. Ustanovljeno je i pozitivno dejstvo u prevenciji ateroskleroze, infarkta miokarda, kao i u rehabilitaciji pacijenata koji su imali infarkt miokarda, kada pod uticajem višegodišnjeg treninga funkcionalni kapacitet srca može dostići vrednosti zdravih osoba.

Metabolički – povoljan uticaj na insulinsku rezistenciju, tako što fizička aktivnost direktno stimuliše transport glukoze u mišićne ćelije pa se samim tim smanjuje potreba za lučenjem insulina. To doslovno znači – prevencija nastanka dijabetesa melitusa tip 2. Odličan efekat ima i na hiperlipidemiju i dislipidemije. Dovodi do porasta „dobrog holesterola“ – HDL-a, smanjenja „lošeg holesterola“ VLDL-a i LDL-a, smanjuju se depoi masti odnosno trigliceridi.

Hormonalno – smanjuje se simpatička a pojačava parasimpatička aktivnost autonomnog nervnog sistema. Smanjuje se lučenje „hormona stresa“. Pojačava se lučenje „hormona sreće i zadovoljstva“ serotonina, endorfina (koji ima i blagi analgetski efekat), kao i dopamina.

Psihološke promene – kod osoba koje treniraju pojačava se emocionalna stabilnost, smanjuje se agresija i depresija.

Kada uzmemo u obzir prethodne činjenice, možemo zaključiti da je redovna fizička aktivnost prevencija širokog spektra bolesti kako telesnih tako i duševnih. Imajući to na umu, počnimo da obraćamo pažnju na kvalitet svoga života, na koji će nesumnjivo uticati redovna fizička aktivnost. Neće uvek biti lako, ali ako postavimo ispred sebe cilj, manje ćemo osetiti težinu puta do njega.

„Uđite na uska vrata, jer su široka vrata i širok put što vode u propast, i mnogo ih ima koji njim idu. Kao što su uska vrata i tesan put što vode u život, i malo ih je koji ga nalaze.“ (Mt 7:13).

 


Na vaše pitanje odgovorio je dr BOJAN VASILEV, doktor medicine, DokTok lekar

Doktor Bojan Vasilev je završio Medicinski fakultet univerziteta u Beogradu. Po struci je doktor medicine i radi u Zavodu za sport i medicinu sporta Republike Srbije od 2021. godine. Bavi se sistematskim pregledima i evaluacijom stanja proefsionalnih sportista i rekreativaca – kako odraslih, tako i dece.

Radio je kao doktor medicine u Domu zdravlja na Novom Beogradu 2018-2019. godine. Nakon toga je, tokom čitave 2020. godine, radio u Kovid bolnici Štark arena.

U 2021. godini radio je u Kovid bolnici Batajnica, kao klinički lekar, a zatim mesec dana u Urgentnom centru Kliničkog centra, u prijemno-trijažnoj ambulanti u okviru Sektora urgentne medicine.

Aktivan je lekar na DokTok platformi i slobodan je za konsultacije na upit.

Pročitajte i… Nordijsko hodanje je najbolja alternativa trčanju! Pitali smo stručnjaka zašto bi trebalo da probate ovu aktivnost na otvorenom

 

Jacob Lund / iStock via Getty Images

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.