Kako da deca koja ne čuju dobro nauče da čitaju?

by | decembar 6, 2016

Svakog utorka, u saradnji sa portalom Sajberuvce, na našem portalu možete čitati tekst koji se bavi decom sa oštećenim sluhom, njihovim razvojem, edukacijom, zaštitom prava i uključivanjem u društvo. Prethodne tekstove pročitajte OVDE, a danas pogledajte kako čitanje „radi“, koja je to velika zabluda nekih roditelja i zašto je ljubav ključna.

Guliver/Getty Images

Guliver/Getty Images

Čini se logičnim da iako neko nema pristup zvuku relativno lako može da poveže sliku i pisane znakove koji se na tu sliku odnose i eto – deca uče da čitaju.

Međutim, ispostavilo se da je čitanje mnogo kompleksnije! Ukratko, ukoliko dete nije usvojilo nikakav jezik – bilo govorni bilo znakovni, makar i u skromnijem obimu, veoma teško će moći da nauči da čita.

Kako čitanje „radi“?

Suština je u tome da naš mozak uči da čita tako što mapira povezanost između određenih pojmova i odgovarajućih grafičkih oznaka. Dakle, slike mogu biti od velike pomoći pri tom povezivanju, ali tek kada postoji formirana jezička ideja o tom pojmu u mozgu deteta. Na ovaj način, osobe koje se služe isključivo znakovnim jezikom, mapiraju veze na osnovu znaka koji se koristi za određeni pojam i njegovog pisanog oblika. Zašto je ovo zanimljivo? Jer na osnovu ovoga se može zaključiti da svako od nas, ma koji jezik govorio može da nauči da čita na bilo kom drugom jeziku bez obzira da li mu je taj drugi jezik poznat ili ne, samo ukoliko provali šifru tj. kod koji povezuje jezik koji mi poznajemo sa jezikom koji čitamo. Fantastično, zar ne?

Deci koja ne čuju dobro, čak i ako nose aparate, prirodan zvuk je stran i stoga je i samo učenje čitanja tj. povezivanja između određenog zvuka i grafičkog znaka, dodatno kompleksno. Koliki je izazov pred Sajberuvcima govori i činjenica da čitanje ume da bude priličan izazov i za decu tipičnog sluha, jer zahteva uključivanje složenih funkcija mozga.

Guliver/Getty Images

Guliver/Getty Images

Ljubav je ključ

Ključ je u ranom startu i stalnoj izloženosti različitim knjigama, a posebni sastojak koji donosi izuzetne rezultate je kao i uvek ljubav, ovog puta prema čitanju.

Čitajući deci od najranijeg uzrasta, stvaramo dobar osnov za lakše razumevanje povezanosti koja postoji između govornog/znakovnog i pisanog jezika. Istovremeno, dete polako i intuitivno počinje da shvata da postoji neka veza između slike koju gleda i slova koja su napisana ispod nje. Kako dete raste uz knjige, sve više raste i želja da se otkrije ta povezanost i dešifruju ti „hieroglifi“.

Koja je to velika zabluda nekih roditelja, pročitajte OVDE.

Tagovi: