Loša probava: 7 ključnih stvari koje otežavaju varenje

by | 12 juna, 2016

Da li spadate među one ljude koji se nakon gotovo svakog obroka osećaju loše, teško i kao da nešto nije u redu? Imate problema s nadutošću, gorušicom i grčevima? Ne brinite, niste jedini i ako ne patite od ozbiljnih zdravstvenih problema, nutricionisti imaju nekoliko jednostavnih saveta kako da želucu olakšate varenje.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Problemi sa želucem spadaju među najčešće zdravstvene probleme i čak ako nisu znak ozbiljnog oboljenja, mogu u velikoj meri da otežaju svakodnevni život. Nutricionistkinja Kasandra Barns je za Daily Mail objasnila da je sistem za varenje vrlo složen i da je važno da svaki njegov segment funkcioniše kako bi i probava u celosti radila bez problema. Međutim, čak i najsitnije promene u prehrambenim navikama mogu da pomognu ili odmognu.

Pročitajte i… Zašto su dobre bakterije važne za varenje?

1. Prejedanje

Prejedanje u svakom slučaju može da ima vrlo štetan efekat na sistem za varenje jer mu zadaje preveliki zadatak. Šona Vilkinson, takođe nutricionistkinja, kaže da konstantno prejedanje previše opterećuje probavu koja ne može da proizvede dovoljno kiseline i enzima za toliku količinu hrane. Ljudima koji su ipak skloni tome savetuje da se najedu do otprilike 80 odsto sitosti, pričekaju 20 minuta i onda, ako osećaju potrebu, dovrše obrok.

2. Nepravilno žvakanje

Možda svojoj deci neprestano ponavljate da je važno sažvakati hranu kako treba, a sami to ne sledite. Ali, to je jedan od glavnih razloga problema, posebno nadutosti. „Ako ne žvačete pravilno hranu, ostatak organa u sistemu za varenje ne može da odradi svoj posao kako treba. Zato se često javlja gorušica, nadutost i grčevi“, kaže Barns. Ona smatra da svaki zalogaj punih usta treba žvakati tridesetak puta ili uzimati manje zalogaje.

Šta još otežava varenje pogledajte na sledećim stranama…

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

3. Nedovoljan unos vlakana

Vlakna su ključna komponenta svake ishrane iz više razloga, a jedan od njih je to što sprečavaju zatvor. Vlakna se rastapaju u vodi i u želucu formiraju želatinoznu materiju koja hrani ćelije tankog i debelog creva i omogućava prirodno kretanje kroz sistem za varenje. Doktorka Merilin Glenvil kaže da vlakna mogu da deluju i poput probiotika, a možemo da ih nađemo u raznom voću i povrću, mekinjama, celim žitaricama, lanu, orašastim plodovima, pasulju i grašku.

Pročitajte i… Imate problema sa varenjem? Evo rešenja!

4. Stres i teskoba

Stres može da uzrokuje mnoštvo zdravstvenih problema od glavobolje do visokog krvnog pritiska, a ni teskoba nije ništa manje opasna u tom smislu. Barns objašnjava da neurotransmiteri, hemijske materije u mozgu s ulogom komunikacijskih sredstava među neuronima među koje spada i serotonin, pomažu da se reguliše i stimuliše probavni proces.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

5. Manjak vežbe

Kretanje stimuliše sistem za varenje i pomaže da se održi zdrava probava. Zato posebno koristi ljudima koji imaju problema sa zatvorom, ali i u smanjenju stresa.

6. Antibiotici

Verovatno već znate da su antibiotici pogubni za sistem za varenje uprkos tome što u borbi protiv bakterijskih infekcija mogu da spasu život. Negativno utiču na populaciju dobrih bakterija što pak dovodi do problema s probavom. Probiotici raznih vrsta biće dovoljni za ponovno uspostavljanje ravnoteže, a osim toga dobro je da ishranu obogatite fermentisanom hranom.

7. Čir na želucu

Ako patite od gorušice po nekoliko sati dnevno nekoliko dana ili nedelja zaredom, možda imate čir na želucu. Ovo bolno stanje uglavnom uzrokuje bakterija Helicobacter pylori koju možemo da nađemo u vodi ili hrani, a slabi zaštitni sloj želuca i propušta kiseline. Tako dolazi do osećaja mučnine, podrigivanja i povraćanja. Lečenje čira na želucu mora da se odvija pod lekarskom kontrolom, ali pacijent bi svakako trebalo da se odrekne alkohola, kafe, napitaka na bazi citrusa, kao i začinjene i dimljene hrane. Zdrave masti, cele žitarice i meso ne iritiraju dodatno želudac.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.