Sajberuvce u školi: Kakva je i kolika uloga učitelja?

by | septembar 6, 2016

Svakog utorka, u saradnji sa portalom Sajberuvce, na našem portalu možete čitati tekst koji se bavi decom sa oštećenim sluhom, njihovim razvojem, edukacijom, zaštitom prava i uključivanjem u društvo. Prethodne tekstove pročitajte OVDE, a danas ćemo pričati o snalaženju u školskim klupama i uticaju učitelja.

Foto: Guliver/ Getty images

Foto: Guliver/ Getty images

Svi se slažu u tome da su glavni „kreatori“ opšteg modela ponašanja u razredu, pa samim tim i u odnosu prema Sajberuvcetu, učitelji, a kasnije razredne starešine. Ukoliko su vrednosti koje učitelji kroz rad sa decom promovišu i konzistentno nagrađuju prave ljudske vrednosti – zajedništvo, tolerancija, timski duh, znanje, sposobnost, deca će to lako prepoznati i prirodno usvojiti. Svojim primerom u svemu, pa i u odnosu prema Sajberuvcetu, učitelji postavljaju standarde ponašanja zajednice.

Šta je realno očekivati od učitelja? Kako im pomoći da sa Sajberuvcetom ostvare što bolji odnos koji će rezultirati optimalnim uklapanjem Sajberuvceta u novo okruženje, kao i ostvarivanje potencijala Sajberuvceta?

Kao i na početku saradnje sa terapeutom, i u ovom slučaju je neophodno da postoji osnovno razumevanje kako između deteta i pedagoga, tako i između pedagoga i roditelja. Da bi se procenilo da li ova važna osnova postoji, možete predložiti učiteljici da se unapred upozna sa Sajberuvcetom. Pustite ih da razgovaraju/da se druže i pažljivo posmatrajte. Inicijalna reakcija budućeg učitelja na vaše predloge za zajedničku „pripremu terena” i uopšte zainteresovanost koju pokazuje za pristup Sajberuvcetu, trebalo bi da bude dobar pokazatelj da li je u pitanju pravi izbor za vaše Uvce. Dobro je imati preporuku, ali ipak najviše treba verovati svojim instinktima.

Važno je da učitelj poseduje pravilno razumevanje situacije, da bude svestan toga koliko zna ili ne zna i da se ne ustručava da pravovremeno potraži podršku na za to odgovarajućim mestima – kod roditelja i kod terapeuta Sajberuvceta. Spremnost na saradnju, davanje na značaju pripremi i spremnost na usvajanje novina je jedan od osnovnih kvaliteta bez kojih će svaka dalja komunikacija dve strane biti otežana.

Foto: Guliver/ Getty images

Foto: Guliver/ Getty images

Jedan od pristupa pripremi učitelja, koji je do sada davao dobre rezultate, jeste da terapeut kod kog Sajberuvce ide na rehabilitaciju pripremi izveštaj o detetu za budućeg učitelja. Izveštaj bi trebalo da sadrži korisne informacije o trenutnom nivou rehabilitovanosti deteta, eventualne specifičnosti tj. na šta bi bilo dobro obratiti pažnju kod deteta, kao i kontakt na koji učitelji mogu da se obrate za sve dodatne informacije.

Interesantno je da se samo 5 do 10%* učitelja Sajberuvaca inicira dodatni razgovor sa terapeutom o Sajberuvcetu koje će biti deo njegovog odeljenja (nezvanične brojke iz dosadašnje prakse). Uglavnom su u pitanju učitelji koje odlikuje izuzetno predan pristup poslu koji obavljaju. Među pitanjima koja postavljaju, izdvajaju se sledeća: kako da Sajberuvcetu prenesu što veću količinu znanja tj. kako da sa detetom efikasno komuniciraju, koji način obraćanja je najpoželjniji, kako da mu postavljaju pitanja, šta kada je za kontrolni/diktat ili bilo koji drugi oblik provere znanja, kao i koliko da traže i očekuju od Sajberuvceta – sve sa ciljem da dete ne frustriraju, a opet da ga motivišu na rad i izvuku maksimum. Takođe, proaktivne učitelje interesuje i to da li su za rad sa detetom potrebni individualni planovi – i da li ih treba utvrditi odmah ili vremenom, kako se postaviti prema drugoj deci a u vezi sa Sajberuvcetom i obrnuto.

Ostatak teksta možete pročitati klikom OVDE.

Tagovi: