Podignite pametno i kreativno dete

by | jun 4, 2009

U prve tri godine života mozak deteta se razvija zapanjujuće brzo. Ipak, većina roditelja se pita da li postoji neki parametar optimalnog razvoja intelekta. Danas postoje čvrsti dokazi da odrastanje u stimulativnom okruženju, kao i u porodici punoj ljubavi, mogu biti veoma podsticajni, i to mnogostruko.

 

lepota i zdravlje vi i beba inteligencija


ZAŠTO JE VAŽNA STIMULACIJA?
Beba se rađa sa nekoliko miliona nervnih ćelija (neurona) u mozgu koje u tom trenutku još uvek nisu povezane. Taj proces odvija se tokom prvih godina života, dok dete prikuplja informacije i počinje da shvata svet u kojem živi.
Naučni dokazi pokazuju da je neophodno mnogo stimulacije da bi im se mozak pravilno razvijao. Na osnovu istraživanja i eksperimenata na životinjama, zaključeno je da se kod jedinki kojima se nudi više predmeta za igru neuroni brže vezuju nego kod onih koje se ne stimulišu.
A prema jednoj od popularnih naučnih teorija, u mozgu inteligentnih ljudi postoji mnogo više veza između nervnih ćelija, zato oni brže i efikasnije obrađuju informacije od manje inteligentnih ljudi.

PRIRODA VS VASPITANJE
Naravno, osim neophodnih stimulativa iz okruženja, i geni igraju važnu ulogu u tome koliko će vaše dete biti inteligentno. Međutim, nije zanemarljiv ni uticaj vaspitanja. Dakle, ne zavisi sve od načina na koji ga vaspitavate i učite, i priroda igra važnu ulogu.
Dete se rađa sa instinktom i potrebom da traga za novim informacijama. Raznim veštinama ga učite, a da toga niste ni svesni. Na primer, instinktivno se obraćate mališanu „recitatorskim“ glasom, koji podstiče razvoj njegovih jezičkih sposobnosti. Istraživanja pokazuju da je takvo obraćanje bebama mnogo stimulativnije za mentalni razvoj od ravnomernih tonova kojima se odrasli služe u međusobnoj komunikaciji.


7 načina da pomognete mališanu da bolje uči

 

1. RAZGOVARAJTE SA DETETOM
Pažljivo slušanje i razgovor sa detetom dve su najvažnije stvari, tvrde eksperti. Ukoliko niko ne priča sa mališanom, ili to retko čini, on neće shvatiti osnove jezika. A ako ga ne slušate, njegov mozak neće biti podvrgnut treningu koji je neophodan da bi dete savladalo veštinu komunikacije.

Podstrek za mozak
* Komentarišite ono što vidite. Deca pričljivih majki, koje se često obraćaju deci i komentarišu stvari i događaje oko sebe, obično ranije progovore. Zato, izgovarajte nazive stvari oko sebe, opisujte ih, upoređujte sa drugim stvarima i objašnjavajte sve što vidite.
* Uklonite zvuke iz pozadine. Zvuci TV-a ili muzičke sprave narušavaju koncentraciju i ometaju razgovor.
* Pažljivo slušajte šta vam dete govori. Okrenite glavu prema njemu dok vam se obraća, spustite se na njegov nivo i gledajte ga u oči.

2. ČITAJTE MU KNJIGE
Čitanje knjiga obogaćuje detetov vokabular, razvija mu pažnju i utiče na zbližavanje sa odraslima. Zato, neka knjige za laku noć budu obavezan deo svakodnevnog rituala. Ukoliko je vaše dete naročito zainteresovano, možete da mu pokazujete i izgovarate pojedina slova. Dete može da nauči da čita već u trećoj godini. Ipak, prepustite mu da samo diktira tempo – nemojte da ga požurujete.

3. SLUŠAJTE MUZIKU I UČITE PESMICE
Iako ne postoje dokazi da slušanje klasične muzike uvećava inteligenciju, muzika svakako podstiče mentalni i emocionalni razvoj.
Neki ljudi veruju da su muzičke i matematičke sposobnosti u tesnoj vezi, mada studije pokazuju da muzičari nisu ništa bolji matematičari od drugih ljudi.

Podstrek za mozak
* Pevajte svom detetu pesmice za laku noć!
* Učite ga različitim radnjama pevajući. Ton će mu pomoći da se koncentriše i lakše zapamti reči.
* Dozvolite da samo izabere muziku u kojoj uživa i da „svira“ koristeći muzičke igračke ili poklopce, konzerve i druge predmete koji proizvode zvuk (malo buke, valjda, možete da izdržite!).

4. UMETNIČKE IGRE
Omogućite detetu da koristi krede, voštane i drvene bojice, plastelin i druge materijale da bi razvijalo motorne sposobnosti i izražavalo umetničku prirodu.

Podstrek za mozak
* Pohvalite svaki njegov „umetnički“ rad i izložite ga na vidno mesto. To će ga učiniti zadovoljnim i ponosnim.
* Prikupite materijal za izradu „umetničkih“ dela.
Naravno, nemojte da trošite bogatsvo na skupe materijale u prodavnicama igračaka ili specijalizovanim radnjama. Za izradu interesantnih kolaža, igračaka ili drugih umetničkih dela, sačuvajte ambalaže od različitih proizvoda, sakupljajte suvo lišće u parku, omote od čokolade i slično.

5. IGRAJTE SE BROJKAMA
Što ranije upozna brojke, dete će lakše savladati njihovu upotrebu. Za početak, zajedno brojite stepenice, klupe u parku, kamenčiće… Pored toga, upoznajte ga sa pojmovima veličine i kvaliteta kroz primere: „Hajde, izbroj tanjire na stolu!“ ili „Da li želiš malu ili veliku jabuku?“.

Podstrek za mozak
* Učite dete brojevima kroz pesmice u rimi, kao što su „Jedan, dva, oblačim se ja. Tri, četiri, idemo napolje svi!“
* Kupite igračke u obliku brojki ili sa natpisima – magnete za frižider, slagalice u obliku brojeva, automobilčiće sa brojevima…
* Delite stvari! Iseckajte hranu na komadiće, a potom ih prebrojavajte.

6. NEKA GLEDA SAMO ODABRANI TV PROGRAM
Praćenje TV programa primerenog uzrastu deteta, u kojem beskrajno uživa, sasvim je OK. Istraživanja pokazuju da su kvalitetni edukativni programi korisni jer podstiču pažnju, obogaćuju rečnik, sposobnost shvatanja i verbalnog izražavanja, kao i znanje o glasovima. Ipak, nemojte koristiti televizor kao zamenu za bebisiterku. TV program nikada ne može da bude zamena za živi razgovor sa detetom!

Podstrek za mozak
* Gledajte TV program zajedno sa detetom, a kasnije komentarišite ono što ste videli. I, stvorite naviku da isključujete TV nakon okončanja neke emisije.
* Nemojte da brinete ako već „milioniti“ put gledate isti DVD. Ponavljanje je majka znanja.

7. PROVODITE VREME VAN KUĆE
Dete može mnogo toga da nauči tokom šetnje parkom, gradom, posete zoološkom vrtu ili nekom izletištu.

Podstrek za mozak
* Potrudite da se svakog dana zabavljate na drugačiji način: pozivajte drugu decu u posetu, idite u goste rođacima koji imaju decu, igrajte se sa mališanom na igralištu…
* Vodite ga u bioskop, na bazen i na druga mesta na kojima se okuplja mnogo ljudi. Tako će stalno biti izloženo novim iskustvima i lakše će učiti.

 

Tagovi: