Umorni ste i depresivni? Možda vam nedostaje vitamin B12

29/12/2020 in Zdravlje

Kod mnogih ljudi javlja se blagi nedostatak vitamina B12, koji može da izazove umor, nedostatak daha, nervozu, trnjenje ruku i nogu, dijareju. Ako je deficit veoma izražen, javljaju se anemija, neurološka oštećenja i depresija

Umorni ste i depresivni? Možda vam nedostaje vitamin B12

nensuria/Getty Images via Guliver

 

Zašto je važan vitamin B12

Vitamin B12 pripada velikoj grupi vitamina B kompleksa. Naziva se još i ”crveni vitamin”. Nedostatak ovog vitamina može da se odrazi na kompletno fizičko i mentalno zdravlje. Vitamin B12 formira i regeneriše crvena krvna zrnca, te njegov manjak izaziva malokrvnost (perniciozna anemija).

Anemija se prepoznaje po simptomima kao što su slabost, problemi sa ravnotežom, gubitak apetita, bledilo... Takođe može dovesti do neuroloških oštećenja, smanjenja gustine kostiju i povećanog rizika od osteoporoze. Delovanje ovog vitamina je u direktnoj vezi s aktivnostima nervnih ćelija, replikacijom DNK i osećajem dobrog raspoloženja.

Suplementi ovog vitamina mogu zaštititi vaše zdravlje ne samo od depresije, već i od neplodnosti. (Pročitajte i:“Zvezde godine”: Zašto su nam potrebni suplementi?)

Pušenje smanjuje nivo vitamina B12 u organizmu

Vitamin B12 ne stvaraju ni biljke ni životinje, već samo neke vrste bakterija, kojih ima na primer u crevima preživara. Zbog toga su upravo namirnice životinjskog porekla najbolji izvor vitamina B12. Ima ga u mesu (govedina i svinjetina), ribi, plodovima mora, mleku, jajima (žumance), iznutricama (jetra, bubrezi i srce), kao i fermentisanim sirevima, dok ga u povrću nema. U ljudskom organizmu deponuje se u jetri (od 50 do 90% ukupne količine u organizmu).

Pušači imaju izuzetno nizak nivo vitamina B12, kao i vitamina B9. Istraživači su utvrdili da pušenje smanjuje nivo ovih vitamina pre svega u ćelijama pluća. Zbog toga vitamin B12 ima zaštitnu ulogu od tumora koji nastaju usled pušenja. Takođe, vitamin B12 štiti organizam od raznih toksina i alergena, sulfita i raznih aditiva u hrani. Funkcija vitamina B12 tesno je povezana sa vitaminom B9, koji takođe ima značajnu ulogu za naše zdravlje. (Pročitajte i: Kako da obezbedite telu vitamin D tokom vanrednog stanja?

Image Point Fr/Shutterstock

 

 

Optimalne količine vitamina B12

Preporučeni dnevni unos vitamina B12 iznosi 2-3 µg dnevno ukoliko se pravilno hranite. Pojačan unos od 4 µg na dan preporučuje se trudnicama i dojiljama, jer vitamin B12 prolazi kroz posteljicu i izlučuje se u majčino mleko. Veći unos ovog vitamina savetuje se i vegetarijancima i veganima, koji ne konzumiraju namirnice životinjskog porekla. Starije osobe bi trebalo da unose 10-25 µg vitamina B12 u organizam dnevno. Pošto njegova apsorpcija u crevima s godinama slabi, suplementi su dobro rešenje. Treba ga kombinovati s kalcijumom da bi organizam od njega imao stvarne koristi. Najveći neprijatelji ovog vitamina su povišena temperatura, svetlo, kiseline i baze.

Neophodan vegetarijancima i sportistima

U slučaju nekih naslednih bolesti, pre svega poremećaja metabolizma kobalamina, u terapiji se primenjuju veće količine vitamina B12. Te količine mogu biti i do 1.000 puta veće od normalnih potreba. Takođe, vegetarijanci i makrobiotičari moraju obavezno da uvrste vitamin B12 kao dodatak ishrani. Bilo je tvrdnji da su miso, tempeh i drugi proizvodi od soje bogati vitaminom B12, ali to su istraživanja opovrgla. Suplementi vitamina B12 su potrebni i sportistima za brz oporavak od povreda, te da bi sprečili bol i slabost u mišićima.

 

Redakcija

nensuria/Getty Images via Guliver

Komentari (0)

Loading