Koje su najbolje i najgore dijete 2021. godine

06/01/2021 in Zdravlje

Upravo je objavljena američka lista glavnih dijeta u nastupajućoj 2021. godini. Saznajte koja je najbolja dijeta.

Koje su najbolje i najgore dijete 2021. godine

White bear studio/Shutterstock.com

U Americi je upravo objavljena lista „Najbolje dijete 2021. godine“ - koju svake godine sastavlja tim stručnjaka. Oni procenjuju savremene i popularne dijete na osnovu njihove bezbednosti, hranljive vrednosti, na osnovu toga koliko je lako slediti plan takve ishrane i koliko su efikasne za mršavljenje. Najbolje dijete takođe moraju biti efikasne u prevenciji dijabetesa i srčanih bolesti, te se prate i studije o ovim efektima. Otkrijte koja je najbolja dijeta po mišljenju stručnjaka.

 

Ovo su najbolje dijete 2021. godine

1. Mediteranska dijeta

Potpuno očekivano, mediteranska dijeta će i ove godine biti na vrhu. Zna se da je ovaj način ishrane zlatni standard ne samo za ishranu, već i za prevenciju bolesti, velnes i dugovečnost. Mediteranska dijeta je bogata povrćem, voćem, ribom, orasima, mahunarkama (pasulj, sočivo, grašak, leblebije) i maslinovim uljem. Oštro ograničava prerađenu hranu i šećer, kao i crveno meso, a pruža širok spektar antizapaljenskih antioksidanasa. Brojne studije pokazale su da ljudi koji žive u zemljama koje se graniče sa Sredozemnim morem i imaju tradicionalnu ishranu u tom regionu, žive duže i imaju niže stope hroničnih bolesti, uključujući bolesti srca. Takođe se pokazalo da mediteranska dijeta omogućuje kvalitetnije spavanje i štiti od depresije. Mediteranska dijeta je nutritivno uravnotežena, međutim, to je stil ishrane, a ne dijeta orijentisana na pravila. Zbog toga ne postoje smernice za određene porcije, kalorijske ciljeve ili sastav obroka. Možete izgubiti na težini jednostavno fokusirajući svoju ishranu na više proizvoda bogatih vlaknima, umesto unošenja prerađene hrane. (Pročitajte i: 10 namirnica za brži metabolizam, manju kilažu i zdravu jetru)

2. DASH dijeta

DASH je skraćenica od Dietary Approaches to Stop Hypertension, što znači Dijetetski pristupi zaustavljanju hipertenzije. Međutim, ova dijeta nije samo za ljude sa visokim krvnim pritiskom. Ovaj način ishrane promoviše Nacionalni institut za srce, pluća i krv. DASH dijeta pozajmljuje elemente mediteranske ishrane, ali to je vrlo specifičan način ishrane koji je visoko ocenjen u raznim istraživanjima. Pored toga što je efikasna u smanjenju krvnog pritiska, DASH dijeta se u studijama pokazala kao dobar režim ishrane i za mršavljenje, zaštitu zdravlja srca, kao i smanjenje rizika od dijabetesa tipa 2, metaboličkog sindroma i određenih karcinoma. DASH preporučuje određene porcije iz različitih grupa hrane, u zavisnosti od dnevnih potreba za kalorijama. Ova dijeta zapravo postoji više od dve decenije i prilično je jednostavna. Iako stopa mršavljenja pomoću ove dijete može biti spora, dugoročno je održiva. Jedino otvoreno pitanje jeste nedostatak alternativa životinjskim proteinima za one koji traže vegetarijanski plan ishrane.

3. Fleksitarna dijeta

Fleksitarna dijeta je prvenstveno vegetarijanska dijeta s povremenim uključivanjem mesa ili ribe. Brojne studije su pokazale da je prelazak na dominantno biljnu ishranu povezan s nižom telesnom težinom i smanjenom učestalošću hronične bolesti, uključujući poboljšane markere metaboličkog zdravlja, krvnog pritiska i smanjenog rizika od dijabetesa tipa 2. Ne postoji jedan način da se sledi fleksitarna dijeta. Važno je obratiti pažnju na to koliko se nedeljno konzumiraju životinjski proizvodi ili celokupni sastav dnevnih obroka u pogledu porcija proizvoda, celih zrna itd. Najbolji način da se sledi fleksitarna dijeta jeste da maksimalno povećate unos celovite biljne hrane i smanjite unos visokoprerađene hrane, čak i ako se radi o potpuno biljnom proizvodu. Predlog jela može uključiti žitarice, lisnato zeleno povrće, kvinoju, sočivo i tahini, sve do veganskog čizburgera sa pomfritom. (Pročitajte i: Nekoliko ideja za zdrav dijetalni doručak)

RossHelen/Shutterstock.com

 

 

4. VV (ranije Weight Watchers) dijeta

VV dijeta je visoko rangirana, jer je dobro istražena, već dugo u primeni i nije ekstremna u svom pristupu. Novija verzija je postavljena na drugačiji način, sa opcijama kako slediti plan zasnovan na prehrambenim i životnim preferencijama članova. Članovi VV-a takođe mogu pristupiti ličnim trenerima, aplikaciji, tragačima, receptima, informacijama o fitnesu i usluzi ćaskanja 24/7. Postoji čak i opcija za one koji žele da stvore zdrave navike bez fokusiranja na gubitak kilograma. VV plan je prilagodljiv i za razliku od starih školskih komercijalnih programa mršavljenja, nijedna kupovina hrane nije takva potreban. Potencijalni nedostatak mogu biti troškovi koji variraju u zavisnosti od izabranog plana. VV dijeta može biti dobar izbor za ljude koji napreduju kada su deo grupe, vole da koriste digitalne alate i preferiraju plan ishrane koji pruža strukturu, ali omogućava fleksibilne izbore. (Pročitajte i: Zbog čega ne mogu da smršam? Evo ga i odgovor na pitanje koje vas možda muči)

5. Dijeta klinike Mejo

Ova dijeta dolazi iz visoko cenjenog američkog akademskog medicinskog centra i fokusirana je na integrisanu zdravstvenu zaštitu, obrazovanje i istraživanje. Dijeta klinike Mejo se zasniva na iskustvima, isprobanim i istinskim zdravim navikama. Stavlja snažan naglasak na 30 minuta fizičke aktivnosti većinu dana u nedelji, veći unos celovitih namirnica, uključujući povrće, voće, integralne žitarice i zdrave masti i ograničavanje šećera na ono što se prirodno nalazi u voću. Dijeta klinike Mejo uključuje dve faze. Prva naglašava 15 ključnih navika na koje se treba fokusirati, bez brojanja kalorija. Posle dve nedelje, sledeća faza uključuje identifikovanje koliko kalorija biste trebali uneti. Cilj vam je da izgubite ili održite težinu i kako da kalorije unosite na zdrav, uravnotežen način. Nijedna vrsta hrane nije potpuno zabranjena, jer dijeta naglašava dugoročni, održivi pristup načinu života. Postoji i digitalna verzija programa ishrane koja sadrži personalizovane planove obroka, recepte, vodiče za kontrolu porcija, motivaciju, savete, časopise o hrani i fitnesu... Sajt takođe sadrži priče o uspehu koje uključuju i muškarce i žene koji su na ovaj način skinuli suvišne kilograme i poboljšali svoje zdravlje.

6. MIND dijeta

MIND dijeta kombinuje aspekte mediteranske dijete i DASH dijete kako bi stvorila način ishrane usredsređen na zdravlje mozga - uključujući prevenciju demencije i starosnog kognitivnog opadanja. Ali MIND dijetu možete pratiti i radi gubitka kilograma i ukupnog velnesa. Umesto postavljenog plana obroka, osnovna direktiva MIND-a je da jedete više od 10 namirnica koje štite mozak, poput zelenog lisnatog povrća, orasa, bobica, pasulja, maslinovog ulja, celih zrna žitarica, ribe, živinskog mesa i vina (ne više od jedne čaše dnevno, po mogućnosti crveno). U planu je i pet namirnica koje treba izbegavati, a za koje se pokazalo da ometaju zdravlje mozga: puter i margarin, sir, crveno meso, pržena hrana, pecivo i slatkiši. Budući da je MIND dijeta novija i od mediteranske dijete i od DASH-a, manje je studija o njenoj efikasnosti. Međutim, objavljeno istraživanje je impresivno. U jednoj studiji u kojoj je učestvovalo skoro hiljadu starijih osoba, oni koji su se najviše pridržavali MIND dijete imali su 53% niži rizik od razvoja Alchajmerove bolesti u poređenju sa onima koji su od nje najviše odstupali. Loša strana ove dijete je to što je teško pretvoriti smernice u konkretne planove i recepte obroka. (Pročitajte i: Novi trendovi u ishrani - Šta nas očekuju u 2021?)

 

Dijete koje su slabo rangirane

Dijete koje su imale najnižu ocenu jesu Dukan dijeta na poslednjem mestu i Keto dijeta kao pretposlednja. Ovi planovi ishrane mogu na početku rezultirati gubitkom kilograma, ali gube bodove zbog svoje restriktivnosti, potencijalnog nedostatka hranljivih sastojaka i nedostatka istraživanja njihove dugoročne efikasnosti i zdravstvenih ishoda. Ovo su važne tačke koje treba uzeti u obzir. Jer, ako vam dijeta pomaže da smršate, ali njome ugrožavate fizičko ili emocionalno blagostanje, to nije zdrava, održiva opcija. Drugo, zadržavanje kilograma odnosi se na razvijanje navika kojih se dugoročno možete držati. Ako taj plan ishrane ne možete slediti šest meseci ili godinu dana, to verovatno nije pravi pristup za vas. Upravljanje telesnom težinom i održavanje dobrog zdravlja ne podrazumevaju savršenstvo ili strogost. Krajnja formula zapravo se odnosi na ravnotežu. Taj koncept nije toliko trendi, ali je u krajnjoj liniji optimalan i za mršavljenje i velnes.

 

Health

White bear studio/Shutterstock.com

Komentari (0)

Loading