Koliko je vremena potrebno za gubljenje viška kilograma?

11/01/2021 in Zdravlje

Mršavljenje zavisi od mnogo faktora, ali evo nekoliko objašnjenja kako se gube kilogrami i šta možete očekivati.

Koliko je vremena potrebno za gubljenje viška kilograma?

RyanKing999 via Getty Images

Američka nutricionistkinja Sintija Ses kaže da se ne može tačno predvideti koliko će vremena biti potrebno za gubljenje kilograma. Ali korisno je razumeti faktore koji mogu uticati na to koliko će biti teško izgubiti kilograme i zašto. Evo kako funkcioniše mršavljenje i zašto je odricanje od restriktivne dijete jedan od najboljih načina da se vide rezultati.

Za koliko vremena može da se smrša?

Bolji je postepen a stabilan gubitak kilograma. Možda ste već čuli da je zdrava stopa mršavljenja jedan do dva kilograma nedeljno. Ljudi koji gube kilograme ovom brzinom uspešniji su u održavanju telesne težine (krajnji cilj). Iako bi mnogi želeli da smršaju za kraće vreme, važno je znati koliko je za zdravlje koristan čak i skroman gubitak kilograma. Zdravstvene koristi su evidentne, jer vrlo brzo dolazi do poboljšanja krvnog pritiska, kao i nivoa holesterola i šećera u krvi. Nije najvažnije brzo smršati, mnogo je važnije zdravo mršavljenje.

 

Zašto neki ljudi brže mršave

 

Jedan do dva kilograma nedeljno je optimalna stopa za većinu, jer ne zahteva ekstremnu dijetu ili vežbanje. Međutim, postoji nekoliko faktora koji utiču na brzinu mršavljenja. Najpre, treba uzeti u obzir koliko kilograma treba izgubiti. Ukratko, ljudi sa većim viškom kilograma uglavnom brže mršave, na šta delom utiču kalorije. Na primer, ako jedete dovoljno kalorija da biste održali težinu od 77 kilograma, a onda kalorije smanjite na nivo koji održava samo 59 kilograma, stvorili ste kalorijski deficit. Što je veći deficit, to je brži gubitak kilograma. Zato ljudi koji treba da smršaju 18 kilograma obično mršave brže od onih koji treba da skinu samo 7 kilograma. Ali kako gubite kilograme, deficit se smanjuje, zbog čega je stopa mršavljenja sve manja kako se približavate vašoj ciljanoj težini.

Iako su kalorije bitne, zastarelo je pravilo odnosa kalorija koje se unose naspram kalorija koje se troše. Na osnovu toga takođe ne može dobro da se predvidi koliko ćete brzo smršati. To je zato što kvalitet, ravnoteža i vreme unosa kalorija takođe igraju ključne uloge u brzini mršavljenja. Na primer, jednostavno smanjivanje unosa kalorija neće rezultirati gubitkom kilograma tako brzo ako i dalje unosite puno prerađene hrane ili vam je večernji obrok prepun kalorija. (Pročitajte i: Koje su najbolje i najgore dijete 2021. godine)

GlobalStock via Getty Images

 

 

Ne gladujte! Premalo kalorija zaustavlja gubitak težine

Ako ste u iskušenju da unosite što manje kalorija, bolje nemojte. Suviše radikalno smanjivanje broja unetih kalorija nije zdravo mršavljenje, jer može negativno uticati na gubitak težine. Tada vaše telo može da pređe u režim preživljavanja, tj. može početi da čuva kalorije kako bi se oduprlo gubitku kilograma. Ovo se posebno dešava kada pojedete manje kalorija nego što je potrebno za održavanje zdrave težine. Na primer, ako vam je potrebno 1.600 kalorija da održite svoju idealnu težinu, a unos smanjite na 1.200 ili čak i manje, vaše telo će se verovatno odupreti gubitku kilograma ili izgubiti previše mišićne mase. Ovo drugo može oslabiti imunološku funkciju, povećati rizik od povreda i smanjiti šanse za zadržavanje težine. Dovoljno je da prestanete da jedete više nego što je potrebno za održavanje vaše zdrave težine.

 

Kalorijska jednačina je složena

 

Metabolizam, koji je u osnovi način na koji vaše telo sagoreva kalorije, važan je faktor u procesu mršavljenja. Hormoni koji regulišu apetit takođe igraju ulogu u gubitku kilograma. I na jedno i na drugo mogu uticati faktori poput lošeg sna, stresa i vašeg crevnog mikrobioma, tj. mikroba koji se nalaze u digestivnom sistemu. Istraživanja pokazuju da mikrobiom creva može uticati na obe strane jednačine kalorijskog bilansa. To znači da on utiče na to kako koristimo kalorije iz hrane koju jedemo i kako ih sagorevamo ili skladištimo. Tome treba dodati i genetski faktor. Zbog svega toga pitanja kako se gube kilogrami i kojom brzinom nisu tako jednostavna.

 

Oscilacije težine su normalne

 

Takođe je važno znati da gubitak kilograma nije uvek linearan. Normalno je da vaša težina oscilira iz dana u dan. Kada stanete na vagu, merite sve što ima težinu - ne samo mišiće, kosti, i telesne masti, već i zapreminu vode (koja se može brzo i naglo promeniti), nesvarenu hranu i otpad u vašem debelom crevu koji još uvek nije eliminisan. Ako zadržavate vodu, zbog PMS-a ili dodatnog slanog obroka, vaša težina na vagi će biti veća, čak i ako ste istovremeno izgubili telesnu masnoću. Važni su vaši lični obrasci. Ne brinite o privremenim ili predvidljivim fluktuacijama. S druge strane, ako vidite stalni porast težine, a ne obrazac gore-dole, objektivno sagledajte svoje navike. Možda često jedete grickalice između obroka zbog stresa? Ako je tako, morate se pozabaviti tim problemima, a zatim sagledati rezultate. (Pročitajte i: Šta se smatra normalnim oscilacijama težine?)

 

Budite strpljivi, nemojte se obeshrabriti

 

Kao što vidite, gubitak težine je složeno pitanje i niko ne može tačno da predvidi koliko kilograma ćete izgubiti u nekom vremenskom okviru. Istina je da je mnogo važnije fokusirati se na zdrave, uravnotežene navike. Brzo smršati znači brzo se i vratiti na staru težinu (ili se još više ugojiti). To nipošto nije dobro za vaše zdravlje. Ako želite da smršate, najbolje što možete učiniti je da se usredsredite na širu sliku, sledite zdrave navike (ne baš uvek 100%) i budete strpljivi. Čak i ako vam treba više vremena, zdravo mršavljenje će vam obezbediti održavanje težine i zdravlje, a pritom ćete se bolje osećati.

Health

RyanKing999 via Getty Images

Komentari (0)

Loading