Kako preduprediti osteoporozu?

by | 14 oktobra, 2020
Jake kosti

Često zaboravljamo da su kosti živa materija i da su važne za funkcionisanje većine unutrašnjih organa. Kosti proizvode krvne ćelije, luče hormone i u njima se talože minerali, kao što su kalcijum i fosfor. U kostima se neprekidno odvija prerada starih i stvaranje novih koštanih ćelija, čime se obnavlja koštana masa. Jake kosti su zato važne za pravilno funkcionisanje celog organizma.

Tokom vremena, gustina kostiju se smanjuje, što je glavni razlog za pojavu osteoporoze i veći rizik od preloma. To se intenzivira nakon menopauze, kada zbog naglog pada nivoa estrogena, žene gube veliki procenat koštane mase (do čak 20%). (Pročitaj: Sve što treba da znate o ranoj menopauzi)

Pored smanjenog lučenja hormona, na gustinu kostiju nepovoljno utiču i neka hronična oboljenja (hipertiroidizam, dijabetes), kao i pojedini lekovi. Smanjena gustina kostiju može se uočiti kod pušača, kao i kod onih koji su neumereni u konzumiranju alkohola.

reumatoidni artritis

Kako da kosti budu zdrave i jake?

Osteoporozu i slabljenje kostiju sprečićete zdravim načinom života. Neophodno je da putem ishrane u organizam unosite dovoljno kalcijuma. U suprotnom, telo će ga uzimati iz kostiju. Kalcijum se nalazi u povrću (zelje, kelj, blitva, brokoli), mlečnim proizvodima i lososu. Ako se odlučite za korišćenje suplemenata, obavezno se posavetujte sa lekarom. Previše kalcijuma povećava rizik od pojave srčanih oboljenja.

Pored kalcijuma, izuzetno je važan i unos vitamina D. On povećava apsorpcija kalcijuma i doprinosi mineralizaciji i obnavljanju kostiju. Najviše ga ima u masnoj ribi, žumancima, mleku, džigerici i pečurkama. Vitamin D sintetizuje se tokom izlaganja sunčevim zracima, uz obavezno korišćenje zaštitne kreme za sunčanje. (Pročitaj: Zbog čega nam je Vitamin D neophodan?)

Na zdrave kosti utiče i redovna fizička aktivnost (bavljenje sportom, šetnja, penjanje uz stepenice). Tada kosti trpe veći pritisak, pa ćelije brže stvaraju novo koštano tkivo. 

Verovali ili ne, na stanje kostiju utiče i san. Obnavljanje kostiju najvećim delom se dešava preko noći, pa manjak sna može poremetiti taj proces. (Pročitaj: Reč koja nam je svima dobro poznata – nesanica)

lepotaizdravlje.rsGuliver/Getty images

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.