Psihologija ukusa: Šta vaša omiljena hrana govori o vama?

by | mart 2, 2014

Baš kao i omiljena boja, najdraži filmovi i muzika, žudnja za slanim čipsom, ljutim papričicama, kiselim citrusima ili slasnim kolačima usko je povezana s ličnošću, tvrdi američki neurolog dr Alan R. Hirš u knjizi „Koji je ukus vaše ličnosti?“.

spicy

Tokom 25 godina, prateći 18.000 ispitanika, on je proveo više od 200 istraživanja o čulima i neurološkim reakcijama signala ukusa, te otkrio da pojačanje određenih ukusa i mirisa utiče na prehrambene navike, raspoloženje, percepciju, čak i na brzinu kojom učimo. Baš kao što miris iz detinjstva može trenutno da vas vrati u doba dok ste se igrali na livadi, tako će i omiljeni miris dešifrovati skrivene mehanizme ličnosti. Na primer, ljubitelji začinjene hrane su perfekcionisti, strogi su i kruti, a u društvu manje prijatni od sladokusaca. Važni su im detalji, vole red i besprekornu organizovanost. Odeća u njihovim ormarima je uredno složena, a čak su i razmaci među vešalicama gotovo isti.

Mnogi ljubitelji začinjenih zalogaja su i pravi „kontrol-frikovi“, pa ih svaki poremećaj u njihovom savršeno uređenom svetu doslovno izluđuje. Iz takta ih izbacuje i gubljenje vremena, a pod tim podrazumevaju i druženja s ljudima koji im nisu važni. Ali, ljubitelji ljutog su i tragači za senzacijama, novim iskustvima i uzbuđenjima, pa rado eksperimentišu s novim začinima. Obdareni su vrlo istančanim čulom mirisa i ukusa, pa mogu s preciznošću vrhunskog degustatora raspoznati začine u hrani. I ljubitelji ljutih ukusa neprestano tragaju za novim uzbuđenjima i uživaju u ekstremnim sportovima. Skloniji su koketiranju i flertovanju nego ljubitelji blagih ukusa. Pretpostavlja se da kapsacin, spoj koji feferonima daje ljutinu, podstiče strast za adrenalinom i želju za opasnim životom na ivici. Ljubitelji ljutih papričica bolje se prilagođavaju i promenama jer vole uzbuđenja koja im donose novi doživljaji.
Pedantni grickaju

Ljubitelji hrskavog od sebe očekuju mnogo, vole tačnost, pa su pedantni. Energični su, zabavni i puni entuzijazma.

Samo deset pdosto ukusa dugujemo nepcu, a čak 90 odsto receptorima mirisa koji su okidač za emocije. Na primer, miris ružičastog grejpfruta utječe na percepciju pa će zbog njega žena biti privlačnija i izgledati i do šest godina mlađe. Miris čili papričice pojačava seksualnu želju, a mirisni afrodizijaci su i menta i miris jasmina, ali samo ako ih koristite u manjim količinama. Suprotnom polu ćete biti privlačniji uz mešavinu mirisa vanile i cimeta. Muškarce uzbuđuje i miris lavande i pite od bundeve, a oba pola su seksualno zagrejanija uz miris krastavaca ili kolača s bananama i orašastim plodovima.

Ljubitelji slatkog žele da budu primećeni i cenjeni. Vole kada se osećaju posebno, ali i kada ih drugi smatraju posebnima. Obožavaju dobar provod, pustolovine i rizik, pa se upuštaju u poduhvate za koje mnogi nemaju hrabrosti i živaca. Prema sebi su popustljivi, ugađaju sebi i smatraju da za njih ništa nije predobro ni preskupo. Njihov moto je: „Radije ću žaliti zbog nečega što sam učinio nego zbog nečega što sam propustio“.

Ljubitelji čokolade su šarmantni i koketni. Iako uživaju u intimnosti i romantici, često u ljubavi preterano dramatizuju, što ih čini emocionalno ranjivima. Više se oslanjaju na intuiciju nego na logiku. Čokoladoljupci su najčešće pravi prototip svog pola – to su pa pravilu mačo muškarci i vrlo ženstvene žene. Ali za razliku od društvenih ljubitelja tamne čokolade koji su srce zabave, ljubitelji mlečne čokolade su često introvertni i više vole dobru knjigu. Tihi su pa ih okolina često pogrešno doživljava kao stidljive.

Oni čijem su nepcu najdraži slani ukusi veruju u sudbinu. Smatraju da imaju malo ili nimalo kontrole nad životom. Uvereni su da se sve događa prema scenariju koji je „zapisan u zvezdama“ i da na sudbinu ne mogu bitno da utiču. Kada učine nešto dobro, slanokusci priželjkuju malu nagradu i znak zahvalnosti.

Dr Hirš je ustanovio i da su ljubitelji čipsa ambiciozni, takmičarskog duha i dostojni protivnici konkurentima. Frustriraju ih neprijatnosti poput gužve u saobraćaju ili dugih redova na šalterima. Bilo da su na izletu ili za volanom automobila, ljubitelji slanog uvek su u žurbi. Ako volite slano, moguće je i da pripadate „supertasterima“ koji čine četvrtinu stanovništva. Obdareni superukusom ne vole gorku ni hranu jakih ukusa, ali istraživanje je pokazalo da njihovo nepce voli so jer, smatraju stručnjaci, natrijum ublažava gorčinu u hrani. Ljubitelji testenine, hleba i ostalih ugljenih hidrata po prirodi su vrlo ozbiljni, promišljeni i oprezni i ne vole promene i rizik.

Ljubitelji gorkog su izbirljivi i često imaju averziju prema kiseloj hrani. Oni koji vole kiselo mnogo su tolerantniji na ekstremne ukuse, spremniji da isprobaju nova jela i širenju vidika i pomeranju granica.

Oni koji vole ljute začine – crvenu pariku, kari i čili, hrabro preuzimaju odgovornost, bore se za ono što žele i otvoreno kažu šta misle. Ljubitelji gorkih začina, belog luka, karanfilića, kadulje i šafrana verni su prijatelji i jaki zagovornici onoga u šta veruju. Dodavanje limunove kore, ruzmarina, timijana i estragona odaje društvene, duhovite ljude koji su puni energije i omiljeni u društvu. Ljubitelji peršuna i cimeta miroljubivi su i obzirni prema drugima. Ma gde da se našli, dobro će se uklopiti. Oni koji jela vole da začine lukom, semenkama celera i sirćetom kreativni su, ne vole rutinu i veruju u sebe.

Slani čips s čokoladom vole introvertne osobe sklone samoći koje čuvaju privatnost. Ljubitelji slatko-slanog su inteligentni i kreativni, ali nemaju strpljenja s ljudima. Strast za egzotične ukuse obeležje je fleksibilnih koji su otvoreni za nova iskustva. Ležerni su pa im je i hrana pustolovina. Osvježavajući miris citrusa privlači nervozne ljude. Žudnja za njima može da znači podsvesnu zabrinutost za zdravlje.

Izvor: 24sata.hr

Tagovi: