Kako povećati samopouzdanje ako ste imali teško detinjstvo

by | 3 avgusta, 2023
Kako povećati samopouzdanje

Kako povećati samopouzdanje ako ste odrastali pored alkoholičara, narkomana ili mentalno nestabilnog roditelja? Uu odraslom dobu to se može manifestovati u vidu mnogih trauma koje vas sprečavaju da gradite normalne, zdrave odnose.

Odrastanje u disfunkcionalnoj porodici je veoma traumatično. Ostavlja snažan otisak, sa kojim morate naknadno raditi. Detinjstvo u takvoj porodici nije obeleženo jednorozima duginih boja, lakoćom i srećom, bezbrižnošću i spokojem. Naprotiv. U takvom okruženju, dete se bori sa stalnim osećajem opasnosti i prazninom, usamljenošću, bolom, strepnjom i nesigurnošću. Ovde je reč o sivom, strašnom i okrutnom svetu.

Kako povećati samopouzdanje: Koje posledice ostavlja odrastanje u disfunkcionalnoj porodici

Nisko samopoštovanje

Roditelji oblikuju vaše samopoštovanje kao dete. Ako niste dobili ljubav, brigu, podršku, stabilnost, to ima veoma snažan negativan uticaj na vaš odnos prema sebi.

Povećana anksioznost

Od detinjstva doživljavate anksioznost i redovan stres, jer nikada niste znali sa sigurnošću: da li će tata doći pijan ili trezan, doći će da vas uzme iz vrtića ili ne… Kao rezultat ovakvih iskušenja, stekli ste osećaj da je svet nemiran, nepredvidiv i opasan. I taj osećaj ne ostaje samo u detinjstvu – on vas prati u odraslo doba, često se razvija u napade panike, anksiozne poremećaje, fobije, strahove, komplekse, poremećaje u ishrani…

Osećaj krivice

Niste uradili ništa loše, ali unutra postoji tako jaka, užasna, sveobuhvatna, jedeća krivica koja vam ne dozvoljava da se opustite i budete srećni. Raste napetost, koja se ne može ukloniti ni masažom ni čvrstim snom. Često deca alkoholičara i narkomana preuzimaju krivicu za to što su njihovi roditelji takvi. I takođe pokušavaju da pronađu način da izleče mamu ili tatu. Kada odrastete, nesvesno ulazite u istu toksičnu vezu. Psiha, već ceo život traumatizovana i pod stresom, pati još više.

Trajni osećaj usamljenosti i straha od puštanja ljudi u svoj život

Ovo je intrapersonalni sukob koji je veoma uznemirujući u odraslom dobu. S jedne strane, želite zdrave odnose, toplinu, ljubav, brigu, podršku – nešto što uopšte nije postojalo u detinjstvu, što roditelji nisu davali. S druge strane, nikome ne verujete.

Hiper kontrola

Od detinjstva nemate osećaj lakoće, ali postoji stalna napetost, strah i pojačan osećaj odgovornosti. Ovo ozbiljno utiče na psihu deteta. Sazrevši, postali ste hiper-odgovorna osoba koja pokušava da kontroliše sve i svašta na ovom svetu. Ovde je uobičajeno i odugovlačenje (kada tačno znate do čega će vas dovesti: uspeh, zdravlje, novac, veze, ali pritom ništa ne radite).

Nemogućnost da se kaže „ne“

Nezdrava situacija u porodici dovodi ne samo do niskog samopoštovanja, već i do neodlučnosti. Kada su roditelji prisebni, oni skoro uvek veoma surovo maltretiraju i navikavaju decu na poslušnost: viču, psuju, tuku, ponižavaju, vređaju, prete, manipulišu, ucenjuju, ponašaju se toksično. Kao i psihopate. Kao rezultat toga, razvijate snažan strah da ćete napraviti grešku, učiniti nešto pogrešno. Ovaj strah bukvalno parališe psihu u trenutku kada je potrebno preuzeti inicijativu, zbog čega u odraslom životu u osnovi ne znate kako sami da donosite odluke i kažete „ne“.

Kako povećati samopouzdanje uprkos teškom detinjstvu

Da li je moguće postati samopouzdan ako ste odrastali u disfunkcionalnoj porodici? Moguće je! Ovo su koraci koje sami možete da pređete.

  • Podsetite se da ste na putu promene. Svest o problemu je 50% ključ uspeha.
  • Prihvatite da vaši roditelji niste vi.
  • Zapišite listu svojih prednosti. Moglo bi biti bilo šta. Vi ste ljubazni, simpatični, dobar i pouzdan prijatelj, zanimljiv sagovornik, brzo čitate, dobro kuvate, znate da crtate, uzgajate cveće, volite životinje. Generalno, bilo šta!
  • Razmislite o najboljoj verziji sebe i zapišite je ili izgovorite naglas. Kako vidite sebe, od izgleda do unutrašnjeg stanja. Zapamtite ovu sliku, ona sadrži mnogo resursa i motivacije.
  • Vodite dnevnik uspeha. Tu zapišite sve svoje male i velike pobede. Čak i ako se ujutru samo lepo našminkate.
  • Koristite afirmacije i meditacije.
  • Napravite sebi listu onoga što vas čini srećnim, inspiriše, ispunjava. I svake nedelje – bar nešto od toga priuštite sebi.
  • Radite na svojoj samodovoljnosti da postanete dovoljni sami sebi.
  • Radite na svom izgledu, zdravlju, harmoniji u sebi.
  • Idite na psihoterapiju – to je u stvari najvažniji korak. Između ostalog, naučićete da gradite lične granice. Bez osećaja stida, naučićete da odbijete i kažete „ne“ ako nešto ne želite. Možete otvoreno, direktno, čvrsto i dostojanstveno da primetite ako vam se nešto ne sviđa.

Kontrola besa: Kako sprečiti napade besa?

 

Vectorium/shutterstock.com