Najbolje namirnice za borbu protiv dijabetesa

by | 18 maja, 2016

Dijabetes – “tihi ubica modernog doba”, predstavlja hronično oboljenje koje se ispoljava povišenjem nivoa šećera u krvi, usled poremećaja lučenja insulina. Nastaje kao posledica stresa modernog života jer insulin reaguje na hormone stresa, nepravilne ishrane, povećene telesne težine.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Svoje ime “tihi ubica” ova bolest dobila je jer su njeni simptomi često prikriveni i teško se uočavaju, najčešće kada je bolest već uznapredovala. Zbog toga je veoma važno da prve, često prikrivene simptome, prepoznate na vreme, kao i da uradite sve što je moguće kako biste sprečili nastanak, aii i razvoj i komplikacije ove bolesti. Pored obavezne redovne fizičke aktivnosti, neophodno je da svaki dijabetičar vodi računa o zdravoj ishrani.



Pročitajte i… Prvi simptomi dijabetesa koje ne smete da ignorišete

Česti obroci 

Svaki dijabetičar treba da ima pet-šest manjih obroka u toku dana, i to svakog dana u otprilike isto vreme. Ovi obroci obuhvataju tri glavna obroka (doručak, ručak, večera) i dva do tri sporedna (prepodnevna, popodnevna i užina pre spavanja). Prilikom ovako raspoređenih obroka ne dolazi do nagomilavanja šećera u krvi, već njegov nivo lako oscilira. U protivnom, šećer se naglo nagomilava u krvi, što u dužem vremenskom periodu oštećuje krvne sudove, srce i druge važne organe.

Koje namirnice mogu da vam pomognu u prevenciji i lečenju dijabetesa pročitajte na sledećim stranama… 

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Odabir pravog predjela

Stručnjaci preporučuju da za predjelo uvek birate salatu. Konzumiranje salate sa sirćetom pre unosa skroba pomaže u kontroli nivoa šećera u krvi. Naime, sirće sadrži sirćetnu kiselinu koja može da onesposobi određene enzime koji usporavaju probavu ugljenih hidrata. Efekti sirćeta mogu biti slični onima koje imaju neki lekovi za snižavanje šećera u krvi.

Pročitajte i… Ovo voće treba da jedete baš svaki dan

Izbegavajte trans masti i rafinisane ugljene hidrate

Namirnice koje sadrže trans masti uzrokuju gojaznost, koja je takođe jedan od uzroka dijabetesa. Povišen nivo trans masti u organizmu može dovesti do brojnih problema sa srcem, te je najbolje izbegavati namirnice poput grickalica i brze hrane. Takođe, izbegavajte konzumiranje rafinisanih ugljenih hidrata. Oni se nalaze u bombonama, slatkišima i suvim žitaricama i utiču na gojaznost.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Nemojte piti previše kafe ili čaja

Dokazano je da ljudi koji piju više od četiri šoljice čaja ili kafe imaju veće šanse da postanu dijabetičari. Ipak, jedno novije istraživanje pokazalo je da kafa može da pomogne i u prevenciji dijabetesa, ali samo ako se pije uz ručak. Naime, nekoliko istraživanja je pokazalo da osobe koje piju najmanje jednu šolju kafe uz ručak smanjuju za trećinu rizik obolevanja od dijabetesa tipa 2. Isto važi i za čaj, ali svakako nemojte preterivati s ovim napicima, jer oni mogu biti i pogubni, naročito ako u njih stavljate previše šećera. Što se čajeva tiče, najbolji izbor je zeleni čaj koji obiluje antioksidansima, a na regulaciju šećera u krvi posebno utiče tanin koji sadrži.

Pročitajte i… Slobodno uživajte: 15 razloga zašto treba da jedete čokoladu svaki dan

Crna čokolada

Kockica tamne čokolada dnevno umanjuje rizik od dijabetesa. Jednim naučnim istraživanjem utvrđeno je da su osobe koje su šest puta nedeljno konzumirale tamnu čokoladu smanjile rizik od nastanka dijabetesa za čak 34 odsto u poređenju sa osobama koje su pojele četiri kocke mesečno. Ova čokolada, takođe, ima pozitivne efekte u borbi protiv raka koji potiču od antioksidanata i polifenola, ali i katehina koji pored tumora štite i od srčanih bolesti i moždanog udara. Pored toga, crna čokolada može da vam pomogne i da izgubite suvišne kilograme. Nekoliko komadića crne čokolade, naime, može biti izvrstan dodatak svakoj prehrani jer sadrži bioflavonoide koji mogu pomoći pri mršavljenju.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Integralne žitarice

Novija istraživanja pokazala su da visok unos vlaknastih ili balastnih materija iz integralnih žitarica i magnezijuma mogu da se dovedu u vezu sa smanjenim rizikom oboljevanja od dijabetesa tipa 2.

Pročitajte i… Kako da vežbate ako bolujete od dijabetesa?

Ječam

Konzumiranje hleba, i drugih namirnica, napravljenih od ječma može povoljno uticati na problem sa gojaznošću, bolesti srca i dijabetes. U jednoj studiji dokazano je da ječam smanuje nivo šećera u krvi, ali i ubrzava metabolizam i reguliše nivo insulina. Do ovoga dolazi kada specijalan miks vlakana u zrnu ječma dođe do želuca – stimulišući povećanje dobrih bakterija i oslobađanje važnih hormona.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Mahunarke

Suve mahunarke nisu samo odlična hrana za srce, nego i za stabilizaciju šećera. Treba ih namočiti u vodi nekoliko sati pre kuvanja i jesti što češće kako biste regulisali nivo insulina i šećera u krvi.

Pročitajte i… Ove namirnice nikako ne treba da jedete za večeru

Soja

Iako pripada mahunarkama, koje smo već nabrojali kao odlično oružje protiv dijabetesa, soju posebno pominjemo, jer je ona osnova makrobiotičke i vegetarijanske ishrane i mnogi je koriste kao zamenu za meso. Odličan je izvor belančevina i sadrži sastojke koji balansiraju šećer u krvi.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Mlečni proizvodi

Redovno umereno konzumiranje mleka i mlečnih proizvoda znatno smanjuje rizik od dijabetesa dva. Transpalmitoleinska kiselina koja se nalazi pre svega u mlečnim proizvodima, uobičajenim u ishrani, kao što su mleko, sir, jogurt ili buter može da smanji opasnost od dijabetesa 2 (starački dijabetes), pokazali su rezultati istraživanja grupe naučnika sa Harvarda.

Pročitajte i… Popodnevna dremka povećava rizik od dijabetesa

Riba

Omega-3 masne kiseline, kojih u ribi ima u izobilju, nisu samo hrana za zdravo srce i krvne sudove, nego imaju i pozitivno dejstvo na regulisanje nivoa šećera u krvi.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Špargle

Špargle imaju nisku energetsku vrednost – 100 grama jestivog dela daje samo 25 kcal. Njena biološka vrednost je u bogatom sadržaju vitamina i minerala. Odlične su zbog antioksidansa, koji direktno utiče na stabilnost šećera u krvi.

Pročitajte i… 10 razloga zašto bi trebalo da jedete šargarepu svaki dan

Šargarepa

Šargarepe jesu bogate šećerom, ali su ipak zdrav izbor za osobe koje boluju od dijabetesa. Prirodni šećer u šargarepi se lako prerađuje. Karotenoidi i antioksidanti koji se nalaze u ovom povrću pomažu u regulisanju nivoa šećera u krvi.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Brokoli

Brokoli je veoma zdrava namirnica. Intenzivna boja ovog povrća najbolji je pokazatelj da sadrži antioksidanse, vitamine i ostale hranljive materije, te je korisna i u borbi protiv dijabetesa.

Pročitajte i… Vreme je za rotkvice: 10 razloga da ih jedete svaki dan

Rotkvice

Rotkvice su prave vitaminske bombe. Vlakna, vitamini i minerali iz rotkvice poboljšaće zdravlje kardiovaskularnog sistema jer snižavaju holesterol, sprečavaju dijabetes, regulišu krvni pritisak i nivo šećera u krvi.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Kupus

U borbi protiv dijabetesa preporučuje se kupus, a stručnjaci tvrde da je mnogo efikasniji sok od ovog povrća. U takvom obliku, unosi se više antioksidanasa i jača su antihiperglikemijska svojstva, regenerišu se oštećene ćelije pankreasa i do izražaja dolaze proteini, vitamini C, B1, B2, B6, kalijum i magnezijum. Prema rezultatima istraživanja iz 2008. godine, otkriveno je da sok od kupusa snižava glukozu u krvi, a pomaže i kod oslobađanja od viška kilograma.

Pročitajte i… 8 načina kako šaka orašastih plodova dnevno produžava život

Orašasti plodovi

Bademi, kikiriki, lešnici, pistaći, orasi i slične namirnice puni su minerala i mangana koji su potrebni za efikasno funkcionisanje organa, te život čine dužim i kvalitetnijim, poboljšavaju pamćenje, jačaju srce, kod žena održavaju nivo hormona u ravnoteži, te i sprečavaju nastanak raka. Pored toga, ustanovljeno je da ove namirnice imaju pozitivan uticaj i kao prevencija od raka dojke. Ove namirnice, takođe, kada se jedu u ograničenim količinama imaju smanjuju i rizik od dijabetesa. Orašasto voće, naročito bademi, sadrže puno alfa-linoleinske kiseline koje pomažu u ubrzavanju metabolizma. Orašasti plodovi pomažu da duže i brže budemo siti, a preporučuje se dnevno pojesti jednu šaku ovog voća.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Narandže

Najpopularniji citrus na svetu sadrži fitonutritijente koji pomažu u borbi protiv dijabetesa. Pored toga, narandža je bogata flavonoidima i karotenoidima.

Pročitajte i… Uspešni i slavni uprkos bolesti: Ove zvezde boluju od dijabetesa

Jabuke

Jabuke su odličan izvor antioksidanasa i pomažu u borbi protiv slobodnih radikala. Ukoliko se dnevno u organizam unesu dve ili tri jabuke, može se sniziti nivo holesterola u krvi, kao i krvni pritisak, te i povoljno uticati na stabilnost nivoa šećera u krvi, jer reguliše stvaranje insulina. 

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Kruške

kruške pomažu u kontroli dijabetesa jer imaju nizak glikemijski indeks i na taj način sprečavaju visok nivo šećera u krvi. Ovo voće, takođe, može da vam pomogne da regulišete telesnu težinu jer ima malo kalorija, a bogata je i hranljivim sastojcima koji ubrzavaju proces mršavljenja i stimulišu imunitet.

Pročitajte i… Zdravija od limuna: 10 dobrih razloga da uvrstite limetu u ishranu

Limeta

Razna istraživanja pokazala su da je limeta i odličan borac protiv dijabetesa. Visok nivo topivih vlakana koji se nalaze u ovoj voćki čine je idealnom prehrambenom pomoći za regulisanje telesne apsorpcije šećera u krvotok. Mirisna ulja koja sadrži plod ovog voća podstiču varenje, a čaša tople vode s sokom od limete pomaže pri mršavljenju. Limunska kiselina iz ploda limete odličan je sagorevač masti, te se preporučuje i dijabetičarima, a napici sa ukusom ovog citrusa provereno okrepljuju organizam.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Čaj od zove

Čaj od listova i mladica pospešuje izlučivanje mokraće, nakupljene tečnosti u organizmu, čišćenje organizma, protiv dijabetesa, poboljšava kvalitet krvi i sprečava zatvor. Izvanredno je sredstvo i za čišćenje jetre, bubrega, pluća, želuca i creva.

Pročitajte… Zova leči skoro sve: Lepi i zdravi uz ukusne napitke

Cimet

Cimet može pomoći u obuzdavanju visokog nivoa šećera u krvi. Nemački naučnici su proučavali 65 odraslih osoba s dijabetesom tipa 2 koji su uzimali kapsule koje sadrže ekvivalent od 1 grama cimetovog praha ili placebo kapsule tri puta dnevno i tako četiri meseca. Na kraju se pokazalo da je kod onih ljudi koji su konzumirali cimet šećer u krvi bio smanjen za deset odsto. Kod onih koji su uzimali placebo nivo se smanjio za samo 4 odsto.

Foto: Guliver/Thinkstock

Foto: Guliver/Thinkstock

Ruzmarin i origano

Novije studije pokazale su da ruzmarin i origano, takođe, mogu da budu ozbiljni kandidati u borbi protiv dijabetesa. Naime, dokazano je da razne biljke, među njima i ova dva začina, mogu da smanje nivo šećera u krvi.

Pročitajte i… Čudo prirode: 10 razloga zašto je kurkuma “kraljica začina”

Kurkuma

Osobe koje imaju problema s povišenim šećerom trebalo bi obavezno u svoj jelovnik da dodaju ovaj začin jer su nedavna medicinska istraživanja pokazala da ona uspešno smanjuje nivo šećera u krvi i pomaže u regulisanju simptoma dijabetesa. Takođe, kurkuma pospešuje i ubrzava i zarastanje rana jer ima svojstva antiseptika i analgetika. U davna vremena, stavljala se na rane i posekotine kako bi ih izlečila. ali i da se izbegne infekcija.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.