Naš NUTRICIONISTA odgovara na vaša pitanja!

by | 7 jula, 2009

Kada je u pitanju zdrava ishrana i dijetalni režim života nikada nije dosta novih saveta i dodatnih objašnjenja. Naš nutricionista odgovara na neka od vaših pitanja i rešava dileme koje nam mogu pomoći da živimo zdravije…

lepota i zdravlje nutricionista zdrava hrana


AKO STE VEGETARIJANAC – Uravnotežena ishrana

Imam 25 godina i već godinu dana sam vegetarijanka, meso uopšte ne jedem, samo ribu. Da li se ovakav način ishrane može negativno odraziti na moje zdravlje? J. V. Smederevo

Takav način ishrane može da utiče na vaše zdravlje, jer su proteini životinjskog porekla gradivne materije i njihovo neunošenje u dužem vremenskom periodu je štetno. Niste naveli razlog zbog kojeg ste se odlučili na takav način ishrane. Da li meso ne jedete iz religijskih uverenja, iz zdravstvenih razloga ili nekih drugih?
Ako ste zdravi, a razlozi vezani za vaše versko ubeđenje, treba da znate da je sigurno najbolje organizam hraniti uravnoteženo. Naša dnevna ishrana treba da se sastoji od voća, povrća, mlečnih proizvoda i belančevina životinjskog porekla. U svakom slučaju, veoma je važno da se dobro upoznate sa vegetarijanskim principima i da imate izbalansiranu ishranu sa biljnim proteinima, ako i dalje želite tako da se hranite.

HOLESTEROL I TRIGLICERIDI – Spas u omega-3 masnim kiselinama

Imam povišen holesterol i trigliceride. Kakvu dijetu mi preporučujete uz redovnu terapiju?
D. R. Sarajevo

Konzumirajte namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama, a to su morske masne ribe, tuna, bakalar, losos, srdela, skuša, namirnice bogate vitaminom C, agrume, bobičasto voće, dinje, mlečne proizvode od obranog mleka, badem, prokelj, magnezijum iz koštunjavog voća i lisnatog zelenog povrća, kalijum iz banana, jogurta, kelja, prokelja i brokule, dosta belog luka i celera. Koristite hladno ceđena ulja, najbolje maslinovo. Izbacite masnu hranu, a ugljene hidrate jedite u veoma ograničenim količinama. Dnevna količina masnoća je 10% kalorijskog unosa. Ako jedete 2.000 kcal dnevno, to znači 20 g ili 4 kafene kašičice ulja, koje i inače koristite prilikom pripremanja obroka.

JABUKOVO SIRĆE – Da, ali bez preterivanja

Dva meseca koristila sam kapsule jabukovog sirćeta i smršala sam 5 kg. Nastavila bih da ih pijem, pa me zanima na koji način jabukovo sirće “otapa” suvišne kilograme i da li uzimanje ovih preparata može da mi šteti?  L. S. Subotica

Ako ne želite više da mršavite, nema potrebe da i dalje pijete tablete. Dugotrajna upotreba kapsula jabukovog sirćeta može dovesti do promena na sluzokoži želuca, a onda i do pojave gastritisa, čira… Povedite računa o kalorijama i masnoćama koje unosite u organizam i sve će biti u redu. Svi prirodni preparati su pomoćno sredstvo kod redukcije telesne težine i koriste se ograničeno.

 

lepota i zdravlje nutricionista zdrava hrana dojenje


DOJENJE – “Lagana” ishrana poboljšava laktaciju

Pre 10 dana sam se porodila i nemam dovoljno mleka, pa moram da dohranjujem svoju bebu. Postoji li neka dijeta koja bi poboljšala laktaciju i kvalitet mleka? Koje namirnice treba da izbegavam? . M.B. Beograd

Na količinu mleka utiče više faktora. Genetika, stres, hrana, uslovi u kojima živite. Dojilji treba dosta odmora, mir i sveža i zdrava hrana. Jogurt, sir, lagana mesa – piletina, teletina, riba, povrće i voće, pirinač, krompir, nikako mahunarke jer nadimaju i majku i dete. Pijte prirodne sokove i jedite lagane pileće, teleće ili supe od povrća sa jogurtom.

 

VODA – Dva decilitra na 10 kilograma

Imam 40 godina i pijem više od 4 litre vode dnevno jer sam primetila da na taj način lakše održavam telesnu težinu. Može li unos velike količine tečnosti biti štetan za bubrege? Da li je bolje da pijem mineralnu ili običnu vodu?
G. K. Požarevac

Kod normalnog dnevnog fizičkog napora i ako temperatura vazduha nije visoka, dovoljno je 2 dl tečnosti na 10 kg telesne težine. U tečnosti se ubrajaju i jogurt, mleko, supe, kafa… U svemu treba biti umeren. Kao što nije dobro ne piti vodu, tako ne treba ni preterivati sa unošenjem tečnosti. Svakako da je najbolje piće voda i treba je piti, a mineralnu u manjim količinama. Mineralne vode, kao što sama reč kaže, imaju minerale koji su lekoviti, ali za određene bolesti i piju se u zdravstvene svrhe.

CIGARETE – Može i zdravo i mršavo
Čula sam da se osobe koje prestanu da puše ugoje od 5 do 7 kg. Htela bih da ostavim cigarete, ali se plašim da se istovremeno ne ugojim. Koje su najčešće zamke u ishrani koje bi trebalo da izbegnem na putu odvikavanja od cigareta?  D. G. Zrenjanin

Grickalice, slatkiši, bombone i sve ono što je uobičajena “zabava” za slobodne ruke i usta. Prestanak pušenja je stres za organizam i da se ne biste ugojili probajte da se hranite isto kao i do sada, ali svakako izbegnite “zamke” zamena za cigarete. Pijte vodu ili čaj u trenucima kada ste inače pušili, i to ne naglo, već gutljaj po gutljaj, kao kada ste uvlačili dim po dim cigarete.

 

lepota i zdravlje nutricionista zdrava hrana


VITAMINSKI DODACI  – Umereno
Lekar mi je nedavno propisao B kompleks tablete, pa me interesuje kako će one delovati na moj organizam, odnosno da li ću se zbog njih ugojiti, pošto sam čula da ovaj vitamin pospešuje debljanje? Koje će namirnice najbolje nadomestiti nedostatak vitamina B u organizmu?  M. A. Batajnica

B kompleks vitamini sigurno ne debljaju, ali kod mnogih ljudi pojačavaju apetit, te se zbog toga goje. Svakako poslušajte savet lekara i uzimajte ove vitamine, ali uveče pred spavanje, na taj način izbeći ćete pojačan apetit u toku dana. Namirnice koje su bogate B vitaminima su: kvasac, jetra (džigerica), bubrezi, srce, jaja, pečurke, žitarice – ovas, pšenica, raž, pirinač, sočivo…

 

Tagovi: