Ogovaranje na poslu: Šta uraditi ako vas kolege ogovaraju

by | novembar 24, 2023
Ogovaranje na poslu: Šta uraditi ako vas kolege ogovaraju

Ogovaranje na poslu, nažalost, uopšte nije neuobičajeno i mnogi tu aktivnost redovno upražnjavaju. Šta preduzeti kada šire tračevi o vama?

Ako pitate bilo kog stručnjaka za komunikacije kako se ponašati ako vas kolege ogovaraju, prvi odgovor će biti da „ignorišete ih“. Takve rasprave definitivno nisu vredne učešća, ali ljudi ipak pokleknu u jednom momentu i često se nesvesno uključuju u proces u pokušaju da se zaštite. Često to rezultira još neprijatnijim situacijama kada osoba zbog unutrašnje ogorčenosti krene da ogovara osobu koja širi tračeve o njoj. I tako se formira neprekidni krug ogovaranja.

Ogovaranje na poslu: Kako (ne)odregovati

Tračevi koji se šire o vama mogu ozbiljno uzdrmati vašu reputaciju. Šta uraditi?  Najjednostavnija opcija je sledeća: ako čujete da se o vama šire tračevi po firmi, nemojte reagovati. Ignorišite to. Pretvarajte se kao da ništa ne čujete – i ne vidite.

Strpljivo i mudro

Da biste izbegli tračeve, važno je da u početku kažete pozitivne informacije o sebi, ponudite zanimljive ideje za diskusiju, ne delite negativne vesti i, posebno, ne emitujete one koje mogu da izazovu negativne reakcije kod ljudi. Tako ćete za prilično kratko vreme početi da se povezujete sa timom kao izvor pozitive i budite prijatne emocije među svojim kolegama.

Ali ako se sukob već dogodio, onda ogovarač može postati saveznik – ovo je još jedna opcija za rešavanje trenutne situacije. Na primer, ako vam dotična osoba u jednom momentu zatraži pomoć, pružite je bez prebacivanja. Saslušajte je i pustite da izrazi svoje emocije, a zatim ponudite moguće rešenje problema. Tako ćete smanjiti tenzije.

Nikada ne shvatajte tračeve lično

Često tračevi možda nemaju nikakve veze s vama, jednostavno osoba pokušava da izrazi akumuliranu negativnost u ovom obliku. Savet: kada se suočavate s ogovaranjem na poslu,  važno je da se ne oslanjate na emocije, već na neosporne činjenice! Nemojte se plašiti da postavljate pitanja koja pojašnjavaju kako biste bolje razumeli sukob i kasnije argumentovali svoj stav.

Ako ste na poslu fokusirani na svoje obaveze, onda će vas kolege doživljavati kao profesionalca. Ali ako ste i sami skloni širenju tračeva, vaša reputacija će biti znatno poljuljana. Da biste izgradili besprekornu reputaciju, nemojte žuriti da delite lične tajne na poslu.  Na primer, često se dešava da ljudi koji su negativno raspoloženi prema vama počnu da traže informacije na vašim stranicama na društvenim mrežama kako bi pronašli ranjive tačke. Pokušajte da sprečite da se to dogodi i mudro izgradite lične granice.

Zapamtite – Ljudi koji konstantno ogovaraju u suštini su jako nesrećni

Ne zaboravite jednostavnu činjenicu: ljudi ogovaraju jer se osećaju usamljeno, nemaju samopouzdanja ili su nezadovoljni životom. Dakle, ogovarači često samo žele da privuku pažnju, budu u centru zbivanja i imaju svoj „čopor“ željan sočnih tračeva.

Osoba koja širi glasine treba da dobije bar neki značaj i razume da kada razgovara o drugim ljudima, njegove kolege stupaju u dijalog sa njim i da su zainteresovane za njegovo mišljenje. U ovom slučaju, bolje je jednostavno saosećati i prihvatiti činjenicu da možda postoje neki negativni aspekti u njenom životu ili prošlosti koje je teraju da se tako ponaša.

Pokušajte da osobu koja priča ružno o ovama posmatrate sa saosećanjem, jer „onaj koji pokazuje mudrost postavlja ritam“. Ako počnete da primećujete njene pozitivne osobine, procenite u čemu je dobra, onda će se njen stav prema vama postepeno promeniti, a želja za širenjem tračeva će nestati.

Ako se više osoba odjednom okomi na vas i složno šire tračeve, zapamtite da je vaš glavni zadatak da održite svoje dostojanstvo i ne podlegnete provokacijama. Vodite računa o svojoj reputaciji, oslonite se na činjenice prilikom rešavanja sukoba i zaštitite sebe. I zapamtite da profesionalizam, iskrenost i otvorenost pomažu u poboljšanju odnosa s drugim članovima tima.

Kudryavtsev Pavel/gettyimages.co.uk