Overthinking: Kako zaustaviti prekomerno razmišljanje

by | 11 avgusta, 2023
Overthinking

Overthinking ili prekomerno razmišljanje je veoma neprijatno iskustvo. Nemogućnost da se zaustave opsesivne misli može biti zaista iscrpljujuće.

Prekomerno razmišljanje se definiše kao ponavljajući i neproduktivni obrasci mišljenja. Obično je to neprijatno iskustvo u umu kada  iznova i iznova razmišljate o nekom problemu. Međutim, „promišljanje“ često ne vodi nikuda. Postoje različiti načini na koji se preterano razmišljanje može manifestovati, kao što su:

  • Ruminacija: Ponavljano razmišljanje i zadržavanje na negativnim mislima i osećanjima
  • Hiperbudnost: Stalno procenjivanje potencijalne opasnosti
  • Katastrofiranje: pretpostavka da će se desiti najgore

Overthinking: Zašto se javlja

Veoma je uobičajeno da previše razmišljamo o stvarima kada osećamo jake emocije prema njima. To jest, ako neka situacija izaziva jak emocionalni odgovor, veća je verovatnoća da ćemo početi previše da razmišljamo o tome. Neke emocije koje mogu izazvati preterano razmišljanje uključuju: nervozu, stres, tugu, uzbuđenje. Ovo su očigledno uobičajene emocije, pa je u tom smislu preterano razmišljanje jednostavno prirodan odgovor na određene vrste životnih iskustava. Međutim, preterano razmišljanje postaje problem mentalnog zdravlja kada ne može da se zaustavi i uzrokuje neželjene poremećaje u svakodnevnom životu.

Kako ga zaustaviti

1. Obratite pažnju kada previše razmišljate

Prekomerno razmišljanje je uobičajeni obrazac razmišljanja koji je specifičan za vas. Na primer, možda ćete preterano razmišljati kada ste sami kod kuće. Ako primetite da ste neko vreme bili sami u svojoj sobi opterećeni mislima, to bi mogao biti prvi znak da preterujete. Postati svestan da previše razmišljate je prvi korak ka sprečavanju overthinkinga.

2. Postanite svesni svojih obrazaca

Nakon što primetite da se dešava preterano razmišljanje, počnite da praktikujete svesnost. Kada imate sposobnost da iskoristite svesnost, možete početi da posmatrate ceo ciklus svog obrasca preteranog razmišljanja. Zapitajte se: Šta pokreće vaš obrazac preteranog razmišljanja? Kako se ponaša? Gde to osećate u svom telu? Jednom kada shvatite sve delove svog obrasca preteranog razmišljanja, možete biti bolji u tome da se pažljivo pomerite iz svog ciklusa preteranog razmišljanja.

3. Pomerite svoje telo

Kada ulovite sebe u prekomernom razmišljanju, odmah se pokrenite. Ako ništa drugo, prošetajte. Čim misli počnu da vas iscrpljuju, bacite se na neku fizičku aktivnost.

4. Praktikujte tehnike svesnosti

Dokazano je da su prakse svesnosti korisne u upravljanju preteranim razmišljanjem i ometajućim mislima. Vežbe svesnosti mogu biti svaka zdrava aktivnost/veština koja vam omogućava da vežbate prebacivanje uma na sadašnji trenutak, a ne na prošlost ili budućnost. Preporučuju se:

  • Svesno disanje
  • Meditacija
  • Joga
  • Vežbe iszetanja
  • Ples

Overthinking: Ne pokušavajte da potisnete misli!

Suzbijanje negativnih misli može dovesti do još više prekomernog razmišnjanja. To je kao kada ti neko kaže da nešto ne diraš, a ti to još više poželiš da diraš. Ako imate posla sa preteranim razmišljanjem i negativnim mislima koji se ponavljaju, jednostavno obratite pažnju kada se to dešava dok gradite svoje druge alate za suočavanje. Dozvolite sebi da imate negativne misli dok jačate svoju sposobnost da ih se oslobodite i budete u sadašnjem trenutku.

O čemu ne treba misliti tokom seksa

 

marinarhm/shutterstock.com