Mršave, a zapravo debele

by | 4 maja, 2009

Iako je teško poverovati, mršavost nije (uvek) sinonim za „zdravo“. Uostalom, pitajte mršavo-debele žene, čija, naočigled, vitka tela maskiraju njihovu pravu, biološku konstituciju, kondiciju i masno tkivo…

Lepota i zdravlje - Mrsave a zapravo debele

I dalje vam nije najjasnije o čemu se radi? OK, krenimo od najočitijeg primera manupulacije izgledom – premršavih manekenki. Većina žena, zaslepljena divljenjem (i zavišću!) prema ovim srećnicama, nikada ne bi pomislila da se zapravo radi o svojevrsnoj optičkoj varci. Oni, pak, koji se stalno vrzmaju oko manekenki – šminkeri, frizeri, agenti, koreografi… – dele mišljenje da su ove devojke (bolje rečeno, devojčice) samo „kost, koža i gnjecava masa“! Objektivno, one su (pre)mršave, imaju malo, ili nimalo, mišića i veliki procenat masnog tkiva.

Stanje duha ili – tela?
Najpribližnija kvalifikacija ovakvog izgleda bila bi mršavo-debelo, a žene koje se ubrajaju u ovu kategoriju smatraju da je nulta veličina idealan konfekcijski broj. Kako uspevaju da održe takvo „bezmišićno“ stanje tela? Pa, verovatno se namrtvo izgladnjuju, možda su rođene takve, a možda, jednostavno, imaju ludu (ničim objašnjivu) sreću da jedu bilo šta, koliko i kada god požele, a da se ne ugoje ni grama. No, šta god da je uzrok, s medicinske tačke gledišta, „mršavo-debelo“ znači malo kilograma, visok procenat telesne masnoće i ne baš mnogo mišićne mase. Kada su u pitanju poznate mršavice, reakcija većine običnih smrtnica jeste iskreno oduševljenje, a njihova zanosna tela analiziraju se segment po segment, baš kao i dijete koje drže i vežbe koje primenjuju. S druge strane, mršava prijateljica/koleginica biće predmet čiste zavisti (OK, i spekulaciju o bulimiji; kako drugačije može da ostane vitka iako jede brdo hrane?). No, ono što nekima deluje kao božji dar, zapravo može da bude prokletstvo – budući da su zdravstveni rizici, kao osteoporoza, dijabetes, hipertenzija i srčana oboljenja, direktno povezani sa visokim procentom telesne masnoće, čak i ako žena nije debela.

A, gde su mišići?
Dobro upućeni izvori iz modnog sveta tvrde da mnoge, kamerom „ušminkane i ispeglane“, mršavice sa pista izbliza uopšte ne deluju tako zanosno, niti zategnuto, a celulit na nogama i zadnjici uopšte nije retka pojava. Štaviše, mnogo je uočljiviji zbog nedostatka mišićne mase, što je, zapravo, osnovni problem u svetu modela (ko bi rekao!). One nesumnjivo mogu da izdrže šetnju pistom, ali ne bi mogle da prepešače ni ceo kvart u gradu, ili da se popnu stepenicama na četvrti sprat. U pitanju je začarani krug: mršavice se ponose činjenicom da se ne goje, a budući da su mišići teži od sala, one ne žele da vežbaju da ne bi uvećale telesnu masu. Posledično, opsednute su merenjem težine. Nažalost, iako najizraženiji, ovaj trend nije uočljiv samo u modnom svetu (uopšte, u svetu poznatih), već i među „običnim“ pripadnicama nežnijeg pola. Dešava se da je žena toliko neuhranjena i fizički slaba da ne može da obavlja svakodnevne obaveze – da nosi torbu iz šopinga, ili da podigne svoje dete! Takođe, ovaj stepen mršavosti uzrokuje, osim velikog pada energije, i slabljenje imunuteta, a posledično i podložnost brojnim bolestima. Stručnjaci kažu da, u tehničkom smislu, svako može da oslabi ako malo jede, ali kada je ekstremna mršavost jedini cilj, onda to ukazuje na ozbiljan psihički problem.

Mršavo-debela žena iz vašeg komšiluka
Mirela, PR u predstavništvu jedne strane kompanije, spoznala je tamnu stranu ovog tipa mršavosti. Ona je pre dve godine oslabila 14 kg, i to isključivo redukcijom ishrane. Kada je u njenom komšiluku otvoren ultramoderan fitnes klub, upisala se i urađena joj je početna fitnes evaluacija. Tokom ovog postupka, instruktor je kaliperom (instrument za merenje potkožnog masnog tkiva) „uštinuo“ njenu butinu i napravio čudan izraz. „Pomislila sam: ‘Da li ovo znači nešto dobro ili loše?'“, priseća se Mirela. Pokazalo se da je bilo loše. Uprkos dobrom izgledu i zdravoj težini od 56 kg, instrument je očitao da Mirela ima čak 37, 5% telesne masnoće. (Preporučen raspon za žene od 18 do 39 godina života iznosi od 21 do 32%.) Mireli je određen program vežbi, koje je, manje-više, redovno sprovodila, povremeno proveravajući procenat masnog tkiva. Nakog godinu dana, nezadovoljna rezultatima, odlučila je da poseti drugi fitnes centar (gle čuda, i u ovom centru su koristili kalipero!). Merenja su pokazala isti procenat masnoće. Do tog trenutka, Mirela je već postala opsednuta činjenicom da je mršava, a zapravo debela, zbog čega se veoma zabrinula za svoje zdravlje. Da ironija bude veća, prilikom novog merenja, vest o tome da je gojazna, Mireli, koja nosi konfekcijski broj 40, saopštila je instruktorka koja nosi 44! Konačno, nakon dve godine lutanja od jednog do drugog fitnes kluba, pronašla je onaj pravi, u kojem su joj odredili efikasan program vežbi za izgradnju mišićne mase i redukciju masnog tkiva.

Fitnes zablude & greške
Neki pasionirani vežbači, doduše nesvesno, održavaju ovu situaciju – troše mišićnu masu, umesto da je izgrađuju. Na primer, ako izvodite kardio-vežbe iznad maksimalnog broja otkucaja srca, duže od 20 minuta, onda „topite“ mišiće, a ne salo. Eksperti tvrde da je ovaj efekat naizraženiji kod osoba koje se bave spiningom. Ovi ljudi, zapravo, imaju samo zategnute kvadricepse. Zato je najbolje da zamenite određene kardio-vežbe vežbama snage, kao i onima za jačanje središta tela (stomak, karlica i leđa). Efekti promene sigurno će vas prijatno iznenaditi – osetićete da imate više energije i izgledaćete zategnutije.
Kada je reč o mišićima, i mršavice bi bile srećnije da ih imaju više. Tridesetogodišnja Maja to nesumnjivo može da potvrdi. Podstaknuta fotografijama iz jednog fitnes časopisa, Maja se zamislila nad svojim izgledom, a najviše ju je pogodilo stanje njenih mišića. Izvela je jednostavan test – prstom je pritisnula butinu, u nastojanju da proveri kakvi su joj mišići. „Prst je bukvalno ‘potonuo’ u kožu. Shvatila sam da uopšte nemam mišiće“, kaže Maja. „Onda sam savila nogu i šokirala se – bila sam sva u celulitu!“
Ipak, Maja trenutno ne oseća želju za vežbanjem, mada je svesna da bi joj to koristilo. „Ruku na srce, da li zaista može da se uživa u vežbama?“, pita se ona. „Moje prijateljice odlaze na pilates, aerobik i slične stvari, samo zato da bi smršale. Ali, ja i bez tog truda mogu da nosim konfekcijski broj 38, na čemu mi svi zavide. To znači da u odeći izgledam odlično, a bez nje, pa… pomalo ‘grudvičasto’.“ Nedostatak prave, ili dovoljno jake motivacije? Očigledno. Priča još jedne mlade žene – Sandre (33) – može da posluži kao dokaz. Naime, ona je pokušala da motiviše sebe zdravstvenim, a ne estetskim ciljevima za odlazak u teretanu – želela je da ima više energije za svakodnevne obaveze. Ipak, nije uspelo. „Osećala sam se kao potpuni gubitnik. Bukvalno sam umirala radeći vežbe“, kaže Sandra. „Već posle prve posete teretani nisam mogla da ustanem iz kreveta. Narednog dana bila sam prinuđena da se javim u kancelariju i tražim dva slobodna dana kako bih došla sebi.“ I, od tada više nije promolila nos u teretanu!

Greške u ishrani
Veliki broj mršavo-debelih žena zapravo se nezdravo hrani. Generalno, oslobođene potrebe za sabiranjem kalorija, ove žene jedu sve ono što zadovoljava njihov ukus, i to kad god osete potrebu za hranom, što implicira i neredovnu ishranu. „Svaki dan pojedem bar pola table čokolade“, priznaje Ivana, koja, i posle dve trudnoće, nosi odeću broj 36. „Ponekad se, doduše, zabrinem da bi me ova navika mogla koštati zdravlja. No, nekako me smire pogled u ogledalo i činjenica da i dalje nosim odeću iste konfekcijske veličine. Uostalom, svim ženama vitkost je uslov za lep izgled, a ne za dobro zdravlje. Još nisam upoznala ženu koja želi da smrša radi zdravlja – bar to nije osnovni cilj.“
Ipak, nije baš sve tako. Neke žene, zbog apstinencije od fizičkih aktivnosti i izbegavanja odgovornosti u ishrani, kad-tad počnu da razmišljaju o posledicama takvog ponašanja. „Ako nešto ne preduzmem, ostaću mršava, ali ću potpuno narušiti zdravlje. Nivo holesterola već sad mi je mnogo iznad dozvoljene granice“, kaže Radmila (35), koja je, za svoju okolinu, ideal vitkosti. „Osim povišenog nivoa masnoće u krvi, patim od nedostatka kalcijuma, a budući da mi je majka u 52. godini života obolela od osteoporoze, definitivno imam sve predispozicije za to – mršava sam, sitna, hranim se nezdravo, nisam fizički aktivna i patim od nedostatka kalcijuma. No, ironija je u tome što bi me samo gojaznost naterala da vežbam.“
Stručnjaci se slažu da su mršave žene, koje se nezdravo hrane i nisu fizički dovoljno aktivne, najsklonije tome da, kasnije u životu, obole od osteoporoze.
Za mnoge žene usporavanje metabolizma, nakon navršene tridesete godine života, ili rađanja deteta, predstavlja još veći razlog za strah od gojaznosti. „U panici sam da jednog dana više neću biti mršava, da neću moći da se oslanjam na ‘dobre’ gene, mladost i brz metabolizam i da ću morati da se odreknem hrane koju obožavam“, priznaje Žana (37), pravnica u jednoj firmi, i kaže da još nije probala kolač koji joj se nije dopao. Zapravo, ona toliko dugo uživa u privilegiji „ničim izazvane vitkosti“, da ne zna ni za kalorije niti za tesnu garderobu. S druge strane, njena prijateljica Milena (40) već godinama ne može da skine trudničke kilograme. „Moja majka nikada nije uspela da se oslobodi viška kilograma nakon trudnoća. To mi se sve ove godine muvalo po glavi kao upozorenje da ću doživeti njenu sudbinu“, kaže Milena. „Znam da bih morala da vežbam, ali sam izgubila veru u povratak starog izgleda. Ponekad mi se čini da je moje telo konačno reklo: ‘OK, posao je završen. Tu više ništa ne može da se promeni!’.“
Milena i dalje jede slatkiše, bezmalo svakodnevno. „Iskreno, kao da sam zaboravila da treba da se oslobodim viška na stomaku i, verovatno, sam ga, bar delimično, prihvatila kao neminovnost.“ Spoznaja novog stila života – ta konstantna podsvesna briga i nezadovoljstvo – mogu da budu teži od stvarnih kilograma.
Na kraju, bez obzira na neusaglašenost mog izgleda i stvarnog zdravstvenog stanja, i na psihološke zamke u koje upadaju i mršavice i buce, jedno je neosporno – uvranotežena ishrana i redovna fizička aktivnost preduslov su psihofizičkog zdravlja.

RIZICI MRŠAVOSTI

Iako se gojaznost uvek ističe kao vodeći uzročnik zdravstvenih problema, i mršavost takođe može da izazove brojne rizike po zdravlje.

OSTEOPOROZA – „Sedeći“ način života povećava rizik od ovog oboljenja, a telesna težina ispod proseka, naročito kod osoba sitne građe, uvećava rizik od frakture kostiju.

SRČANA OBOLJENJA – Vitkost ne štiti od srčanih oboljenja na način na koji to čine redovne fizičke aktivnosti. Istraživanja pokazuju da su žene koje umereno treniraju, bez obzira na telesnu masu, manje sklone pojavi srčanih oboljenja od onih koje vode sedentarni način života.

VISOK NIVO HOLESTEROLA
– Naučnici su nedavno otkrili da je nivo „lošeg“ holesterola (LDL) identičan kod mršavih i gojaznih nevežbača. To znači da i mršave osobe moraju da se bave fizičkom aktivnošću kako bi održale normalan nivo holesterola u krvi.

SMRTNOST – Istraživači su otkrili da je za mršave, fizički neaktivne žene, rizik od prerane smrti veći za 55 odsto nego kada su u pitanju mršave aktivne žene.

Tekst: Nataša Čovin

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.