Slatke, male bele laži

by | 13 jula, 2009

Lepota i Zdravlje - Slatke Male bele lazi

 

 

 

Kada su zdravlje i ishrana u pitanju, nema osobe koja nije sklona samoobmanama. Ipak, do kojih granica smo spremni da rastežemo istinu…

Laž 1 Ukoliko preskočim večeru, moći ću da popijem više pića na zabavi

Istina – uspećete da izbalansirate broj unetih kalorija, ali organizam vam neće biti zahvalan zbog toga. Većina alkoholnih napitaka, a naročito kokteli i likeri, sadrži dosta „praznih“ kalorija koje prave darmar u nivou šećera u krvi (što povećava rizik od dijabetesa). S obzirom na činjenicu da većina koktela sadrži najmanje dve jedinice alkohola, tri pića predstavljaju skoro polovinu dozvoljene nedeljne količine maligana. Osim toga, ako pijete na prazan stomak, brzo ćete osetiti nesigurnost u nogama. Kada nema hrane u želucu da uspori apsorpciju alkohola, jetra mora pojačano da radi. Zbog toga je najbolje da „ravnomerno“ pijete alkohol tokom cele nedelje.

 






Laž 2 Ako pre podne odem na trening, za ručak mogu da pojedem kinesku (brzu) klopu

Osim što je reč o prilično riskantnoj motivacionoj metodi, ni računanje kalorija nije baš najpreciznije. Prosečna porcija brze hrane sadrži daleko više kalorija nego što ćete potrošiti u fitnes centru. Za jedan sat aerobika sagorećete oko 370 kalorija – što odgovara vrednosti jednog tosta sa sirom i šunkom (dva parčeta) ili pecivu od lisnatog testa. Pošto je većina obroka iz restorana brze hrane obilnija i kaloričnija (visok procenat masnoće i velike količine soli) od pomenutog tosta, primenom ove metode samoobmanjivanja samo ćete dobiti nepotrebne kilograme. Ako baš ne možete da živite bez „kineza“, ili indonežanskog „take awaya“, bar izbegavajte kremaste prelive i sosove i sve što je prženo na ulju. Umesto toga, jedite ribu, piletinu ili jela od barenog povrća sa pirinčem. Takođe, promenite stav o vežbanju. Ukoliko vam je teško da vežbate ili osećate veliko otpor prema treninzima i potrebna vam je nagrada za uložen trud, vreme je da promenite oblik rekreacije i izaberete onaj u kojem ćete uživati.

 

Laž 3 Kada sam mamurna, mogu da jedem do mile volje i kilogrami se neće zalepiti
Prvo, dobra vest: kada ste mamurni, zdravije je da dosta jedete jer organizam koristi hranu kao gorivo za razgradnju alkohola. Ipak, to nije izgovor da se najedete čokolade. Inače, razlog zbog kojeg uvek osećate poriv ka masnoj, kaloričnoj hrani nakon pijanke, jeste to što alkohol obara šećer u krvi. Zbog toga se javlja i osećaj gladi i pojačana potreba za hranom. Ako ne možete da odolite „prženom“ doručku – kajgana sa šunkom ili slaninom – zdravija alternativa je sendvič od prepečenog integralnog hleba, sa barenim jajetom i šunkom ili slaninom. Ovaj obrok pružiće vam potrebne kalorije, a aminokiselina koja se nalazi u mesu i jajima ubrzaće proces izbacivanja toksina iz organizma. Sve to zalijte sokom od ceđene pomorandže koji ubrzava preradu alkohola. Druga, podjednako zdrava opcija doručka „pod mamurlukom“ jesu cerealije u mleku, zbog vitamina, kao i banana koja obezbeđuje serotonin (materija koja poboljšava raspoloženje) i obnavlja zalihe kalijuma u organizmu.

Laž 4 Ako svako veče uradim 100 trbušnjaka, stomak će mi biti zategnut
Svaka čast na stavu – samo trud i rad donose rezultate. Međutim, nemoguće je selektivno skidati masno tkivo (samo sa jednog dela tela), a ono se neće istopiti ni izvođenjem samo jedne vrste vežbi. Trbušnjaci pomažu u izgradnji i zatezanju mišićnog tkiva, ali ako ne budete „istopili“ salo koje se nalazi iznad mišića, stomak će vam i dalje biti valjkast. Inače, vežbe sagorevaju kalorije iz celog organizma, bez obzira na to što, možda, radite isključivo trbušnjake ili sklekove. (Jedan trbušnjak sagoreva otprilike jednu kaloriju.) Dakle, jedino rešenje jeste da kombinovano izvodite vežbe jačanja (zatezanja) i aerobne, poput plivanja ili trčanja, koje sagorevaju masno tkivo. Ukoliko tako budete vežbali, mišići će pobediti salo. Osim režima fizičkih aktivnosti, potrebno je da unesete određene promene u ishranu. Previše soli u hrani uzrokuje zadržavanje tečnosti u tkivima i nadutost, zbog čega treba da izbegavate gotovu hranu, suhomesnate proizvode i grickalice. Takođe, izbegavajte namirnice koje vas nadimaju, kao što su začinjena jela, kupus, karfiol i pasulj i dijetalne napitke sa sorbitolom (veštački zaslađivač koji izaziva nadimanje). Na kraju, budite razumni – sasvim je normalno i zdravo da ženski stomak bude blago zaokrugljen, čak i ako se ispod tankog sloja masnog tkiva nalaze mišići čvrsti kao stene.

 

 

Laž 5 Ako često nanosim preparat sa SPF 15, mogu da ostanem na plaži ceo dan a da ne izgorim
Eh, nakon višemesečnog iščekivanja letovanja, konačno ste se dočepali plaže. I, ko sad ne bi uživao u suncu ceo dan? No, to što svakih sat vremena utrljavate novi sloj preparata za sunčanje u kožu, ne znači da ceo dan možete da budete na plaži. Eksperti kažu da nikada ne treba da koristite preparat za sunčanje isključivo zbog produžavanja boravka na suncu. To je zbog toga što nijedno sredstvo iz ove kategorije, bez obzira na visinu UV zaštite, ne obezbeđuje 100 posto sigurnost od sunčevih zraka. Oznaka SPF (faktor zaštite od sunca) odnosi se na UVB zračenje koje uzrokuje opekotine, ali ne i na dejstvo UVA zraka koji izazivaju ubrzano starenje kože i dugotrajna oštećenja, uključujući kancer. Eksperti smatraju da sredstva za sunčanje mogu da budu štetna, bar indirektno, jer podstiču na duže izlaganje suncu. Takođe, ukoliko nanesete previše tanak sloj preparata SPF 15, nivo zaštite može da bude samo SPF 3.

 

Lepota i Zdravlje - Slatke Male bele lazi

Laž 6 Ukoliko uzmem tabletu multivitamina, ne moram da jedem voće i povrće svaki dan

Dobar pokušaj. Uzimanje pilula deluje kao vrlo praktična stvar i odlična zamena za svakodnevno konzumiranje voća i povrća. Ipak, matematika nije tako jednostavna. Najbolji način da unesete potrebnu količinu hranljivih materija u organizam jeste putem ishrane, jer namirnice sadrže vitamine i minerale u formi koju organizam najlakše apsorbuje. Osim toga, voće i povrće sadrži biljna vlakna koja olakšavaju varenje i snižavaju nivo holesterola u krvi. Biljke takođe sadrže antioksidante koji neutrališu štetno dejstvo slobodnih radikala. Ipak, kada je reč o mineralima i vitaminima, nemojte da mislite da važi pravilo „više je bolje“. Korist od pojedinih vitamina i minerala, u svakodnevnom životu, nije toliko značajna, a ako se uzimaju u velikim količinama, neki mogu da deluju kao toksini (vitamin A i gvožđe). Dakle, iako multivitaminski preparat ne može da šteti, nije zamena za prirodne izvore hranljivih materija.

Lepota i Zdravlje - Slatke Male bele laziLaž 7 Dugim spavanjem vikendom nadoknadiću propuštene sate sna tokom nedelje

Iako je dugo spavanje i leškarenje u krevetu do kasnog prepodneva opuštajuće, ništa ne može da bude zamena za kvalitetan osmosatni san svake noći. Tokom sna organizam se obnavlja, zbog čega izležavanje vikendom, duži san i popodnevni dremež ne mogu da „urade posao“. Zašto? Pa, zato što se većina zdravstveno-korisnih procesa odvija u dubokom snu, oko jedan sat posle ponoći, kada je najaktivnija deoba ćelija odgovornih za obnavljanje kože, krvi i mozga. Dakle, nedostatak sna neće narušiti samo vaš izgled, već ćete biti nervozni, zaboravni, dekoncentrisani, a oslabiće vam i imunitet. Takođe, nespavanje se može odraziti i na vaš ljubavni život jer se seksualni hormoni (uključujući estrogen) oslobađaju tokom noći, a njihov nizak nivo smanjuje libido, čak može da naruši mogućnost začeća. Na kraju, i vaš stas može da strada – organizam usled nedostatka sna proizvodi hormon grelin koji pojačava apetit.

Ne postoji osoba koja se pridržava svih uputstava zdravstvenih stručnjaka, od stavke do stavke. Takođe, nema čoveka koji nije smislio alibi za poneku aktivnost koja šteti zdravlju, a prija njegovom telu i duši. L&Z vam predočava nekoliko situacija u kojima se služimo „belim lažima“ i savetuje kako da se izborite, ili bar da ublažite njihove posledice po zdravlje.

 -Najopasnija laž –

Ponekad pušim u društvu i zato cigarete ne škode mom zdravlju

Vaša navika da pušite samo u društvu, ili samo uz piće, lako može da se pretvori u stalnu. Ubrzo biste mogli da posežete za cigaretama i u mnogim drugim životnim situacijama. To je klasičan „razvojni put“ svakog socijalnog, stalnog pušača. Pušenje je, bez ikakve sumnje, mnogostruko štetno po zdravlje. Čak i ako niste u toj meri ovisni da morate da popušite celu kutiju dnevno, zapitajte se koje su koristi i užici pušenja. Duvanski dim šteti organizmu i, čak i ako pušite samo vikendom, povećavate rizik od srčanih oboljenja i raka. Štaviše, takozvano „lančano“ pušenje – kada za kratko vreme popušite veliki broj cigareta – opasnije je od pušenja cigareta u ravnomernim intervalima jer udahnete više ugljen-monoksida nego kiseonika.

 

 

Tekst: Nataša Ćovin; Foto: Gettyimages, Shutterstock

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.