Categories ZDRAVLJE

Šta je “svesna ishrana” i kako nam pomaže da se osećamo bolje?

Foto: Thinkstock

Ako se i vama prečesto događa da impulsivno pojedete celo pakovanje čokolade ili ručate do mere u kojoj vam više nije dobro, možda je vreme da se upoznate s pojmom “mindful eating” koji postaje sve veći trend u zapadnim zemljama. Postoji toliko pravila kad je u pitanju hrana da je ponekad nemoguće pridržavati ih se. Na primer, nemojte jesti ugljene hidrate uveče, izbegavajte masnu hranu, čokolada je loša za formu tela, dok je za srce dobra i tako u nedogled.

Foto: Thinkstock

Zamislite da sva ta pravila možete jednostavno da odbacite i uživate u hrani. Da li biste to zaista pokušali? Pojam mindful eatinga bi mogao da bude upravo ono što nam svima treba. Radi se o načinu života, odnosno strategiji koja nam omogućava da razvijemo fleksibilniji odnos prema hrani koju unosimo u svoj organizam. Tačnije, radi se o zdravijem pristupu ishrani koji nam neće izazivati nepotrebnu količinu stresa.

Intuitivna ishrana se bazira na tome kako jedemo, umesto na ono šta jedemo i uči nas kako pravilno prepoznati signale svog tela, poput pravog osećaja gladi ili sitosti. Koliko puta ste se našli u situaciji da bez ikakve kontrole pojedete pakovanje čokolade ili sladoleda, a nakon toga se ne osećate nimalo srećno?

Verovatno jeste. Ako se priklonite načelu intuitivne ishrane, takve situacije možete izbeći. Počnete li da razmišljate samo malo više, teže će vam se dogoditi potreba za prejedanjem, a telesna težina se neće povećavati. Zvuči sjajno, ali kako to sprovesti u praksi? Za početak, stanite i razmislite. Jeste li stvarno gladni, osećate li da vam je želudac prazan ili posežete za hranom iz navike ili dosade?

Razmislite li o tome minut ili dva, sebi ćete dati priliku za donošenje drugačije odluke. I vrlo važno, naučitite da prepoznate da li je u pitanju glad ili žeđ. Zvuči suludo, jer svakako da prepoznajete implus za tečnošću i onaj koji dolazi iz želuca, ali to nije uvek pravilo. Neće škoditi ukoliko probate da popijete malo vode kada osetite poriv za hranom.

Pročitajte i…Zašto je makrobiotička ishrana važna za zdravlje vašeg organizma?

Zatim, setite se da je okolina važan faktor pri svakom obroku. Koliko god je to moguće, jedite na miru, bez ometanja mobilnog telefona ili laptopa. Nemojte jesti za radnim mestom, uz televiziju, u prevozu ili dok obavljate neke stvari po gradu. Zvuči banalno, ali premalo važnosti pridajemo tome kako i gde jedemo.

Dalje, više pažnje treba obraćati i na samu hranu. Malo se bolje zagledajte u boje, teksture i oblik hrane koju jedete. Osetite mirise. Je li vaša hrana slana, slatka ili začinjena? Je li hrskava ili meka? Na ovaj način ćete dobiti novu dimenziju obroka i hranu doživeti na način na koji niste navikli i zato ćete je, naravno, ceniti više.

Na kraju, razmislite o tome koliko brzo jedete? Za kvalitetan obrok treba izdvojiti dvadesetak minuta, što nam se uglavnom čini kao naučna fantastika. No, ako i ne možete izdvojiti toliko, potrudite se da ne završite obrok u svega nekoliko minuta, već dajte sebi vremena da na miru uživate u jelu. Sledeći put kad sednete za sto, setite se ovih saveta i pružite priliku intuitivnoj ishrani.

Zapratite nas na društvenim mrežama FacebookInstagramYoutube i pridružite nam se na Viber public chatu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TAKOĐE ZANIMLJIVO!

UREĐENJE DOMA