Mono dijeta: Može izazvati mnogo više štete nego koristi

by | 4 decembra, 2023
Mono dijeta: Šta je mono dijeta i zašto je opasna; žena koja drži mono dijetu

U želji da se što pre reše suvišnih kilograma, mnogi pribegavaju raznim, rigoroznim dijetama. Šta je mono dijeta i zašto je opasna?

Heljda, kefir i jabuke – samo oni koji nikada nisu želeli da brzo dovedu svoje telo u formu nikada nisu čuli za takve dijete. Sastavljači takvih sistema ishrane obećavaju da možete izgubiti kilogram dnevno. Ali autori takvih dijeta zaboravljaju da pomenu neželjene efekte takvih eksperimenata sa telom. Koliko je bezbedno jesti samo jedan proizvod i da li vam pomaže da smršate brže od uravnotežene ishrane?

Medifem

Šta je mono dijeta

Mono dijeta je svako ograničenje u ishrani koje podrazumeva dugotrajnokonzumiranje samo jedne namirnice ili jedne grupe namirnica (žitarice, voće, povrće, meso ili mlečni proizvodi). Razlog njihove velike popularnosti je jednostavnost. Sastavljači mono dijeta obećavaju neverovatne rezultate, a pritom su veoma jednostavne. Druge dijete mogu biti zbunjujuće i zahtevaju mnogo razmišljanja o jelovniku ili brojanju kalorija.

Koje su opasnosti mono dijete

Može dovesti do nedostatka vitamina i minerala

Nijedan proizvod ne može da obezbedi telu sve potrebne makro i mikronutrijente. Različiti nedostaci će sigurno dovesti do smanjenja količine energije, pogoršanja opšteg blagostanja i eventualno ozbiljnijih zdravstvenih problema. Osim toga, proteinske dijete (meso, jaja, svjži sir) uključuju izbegavanje hrane bogate dijetalnim vlaknima. Nedostatak vlakana izaziva probleme sa digestivnim sistemom.

Višak određenih makronutrijenata

Neuravnotežena ishrana može dovesti do viška određenih supstanci u telu, a to može izazvati različite zdravstvene pormećaje. Na primer, konzumiranje viška proteina na mono dijeti koja se zasniva na mesu i mlečnim bubrezima može uzrokovati probleme s bubrezima. Na voćnoj ishrani, veoma velika količina šećera ulazi u telo. A to nije dobro za osobe koje imaju insukinsku rezistenciju i predispozicije za razvoj dijabetesa. Takođe, oni koji imaju insulinsku rezistenciju ne bi trebalo da pribegavaju dijeti s visokim sadržajem složenih ugljenih hidrata. Treba biti umeren.

Dovode do smanjenja mišićne mase

Mnoge mono dijete, posebno dijeta od heljde, kupusa i voća, ne dozvoljavaju osobi koja gubi težinu da konzumira dovoljno proteina. Da bi nadoknadilo nedostatak, telo počinje da uzima ovaj makronutrijent iz mišića. Smanjena mišićna masa dovodi do sporijeg metabolizma. To je zbog činjenice da mišići troše najveću količinu energije. Kao rezultat toga, svaki sledeći pokušaj gubitka težine biće težak – jer će se manje kalorija potrošiti na bazalni metabolizam. Stoga, da biste održali rezultate gubitka težine, moraćete da jedete minimalne količine hrane.

Poremećaji u ishrani

Oštro odbacivanje svih poznatih namirnica često dovodi do činjenice da osoba počinje da opseda hranom, dele je na „lošu“ i „dobru“. Ako previše pažnje posvećujete hrani i previše se trudite da izgubite težinu, rizik od razvoja poremećaja u ishrani značajno se povećava. Nakon dugotrajnih ograničenja u ishrani, često postoji paničan strah od povratka težine koja je teško izgubljena. U takvim slučajevima, osoba se redovno vraća na mono dijete, jer samo one sigurno neće štetiti novoj figuri. Takve tegobe onda treba da se rešavaju kod psihoterapeuta, jer poremećaji u ishrani u velikoj meri pogoršavaju kvalitet života.

Rizik od brzog povratka na prethodnu težinu, čak i njeno uvećanje

Brzo smanjenje količine masnog tkiva dovodi do činjenice da telo proizvodi manje leptina. Ovaj hormon je odgovoran za osećaj gladi i sitosti i uključen je u regulaciju energetskog metabolizma. To jest, on je taj koji šalje signal mozgu da li ima dovoljno masti u telu. Dakle, kada nivo leptina padne, počinjemo da osećamo neodoljivu glad kako bismo nadoknadili izgubljeni procenat masti. Vremenom, uz često ponavljanje ciklusa „izgubljena težina – dobijena težina“, formira se otpornost na leptin. Narušava sposobnost da se blagovremeno oseti sitost i glad. To dovodi do sistematskog prejedanja i komplikuje kasnije pokušaje da se vrati u formu.

Kako imati koristi od mono dijete

Pratite ih samo po preporuci lekara. U nekim slučajevima, nutricionisti i dijetetičari svojim pacijentima preporučuju različite programe detoksikacije koji često uključuju elemente mono dijete. Pod nadzorom specijaliste, neće biti negativnih neželjenih efekata ovog sistema ishrane. Kombinacija uravnotežene ishrane i fizičke aktivnosti ostaje najbolji i najpouzdaniji način za zdrav gubitak težine.

Medifem

BONDART/gettyimages.co.uk