Mediteranska ishrana: Da li je zaista najzdravija? Evo šta kaže nutricionistkinja

by | 3 novembra, 2021
Mediteranska ishrana

Da li je tačno da je mediteranska ishrana jedna od najzdravijih, ako znamo da je Svetska zdravstvena organizacija do sada svakom tipu ishrane i dijete pronašla nedostatke i proglasila ih dugoročno neodrživim? Na ovo pitanje odgovara nutricionistkinja Marija Đurković.

Verovatno do sada već znate da sam veliki protivnik restriktivnih dijeta, ali isto tako i načina ishrane koji se u javnosti predstavljaju doživotno održivim (keto, hrono…), a da to zapravo nisu.

Ali, mediteranska ishrana ne samo da nije dijeta, nego i uključuje sve grupe namirnica. Prvenstveno se bazira na onome što danas smatramo zdravim principima ishrane, pa ne čudi što je i SZO potvrdila kako je reč o jednom od najzdravijih tipova ishrane.

Ipak, ono što je ovde ključno, to je stil života mediteranskih naroda od kojih mnogo možemo da naučimo.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Marija Djurković (@nutricionista_mara)

10 principa mediteranske ishrane

#1 Porcije hrane nisu preobilne, a pogotovo u njima nećete videti velike količine mesa.

#2 Mediteranske porodice neguju kulturu obedovanja, a to znači da nema brzog jela s nogu, nego se odvaja vreme za svaki obrok. Pride, imaju lep običaj da se porodica okuplja za stolom, pa je i slađe jesti polako i uživati u ukusima pripremljene hrane.

#3 Kao što sam već rekla, meso ne zauzima mnogo mesta u mediteranskoj ishrani i uz njega se servira veća količina povrća i salate.

#4 Riba je na meniju najmanje dva puta nedeljno, razume se, morska: skuša, haringa, losos, sardela…

#5 Rafinisano suncokretovo ulje je nezamislivo u mediteranskoj kuhinji. Prednost se daje hladno ceđenom maslinovom ulju.

#6 Uz ribu, mahunarke su druga najzastupljenija grupa namirnica. Pasulj, boranija, sočivo… često su na stolu mediteranskih porodica.

Pročitajte i… Mediteranska supa od leblebija: Tako jednostavna, a tako savršena!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jasmina Ubiparip (@jasmina.ubiparip)

#7 Testenina. Dok je kod nas još uvek mnogo onih koji misle da testenina i hleb goje, mediteranski narodi nas uče da se uz umerene količine ništa ne mora izbacivati.

#8 Fermentisani mlečni proizvodi takođe su zastupljeni u manjoj meri, a svi znamo i za čuvenu grčku salatu sa komadićima fete, koja se u ovoj zemlji služi uz gotovo svako jelo.

#9 Začini, začini, puno začina u jelima: Bosiljak, origano, ruzmarin, timijan, peršun, lavanda, žalfija…

#10 Voćne užine su nezaobilazne.

Pročitajte i… 5 začina za dugovečnost po uzoru na ishranu Plavih zona

Da li vam ovo deluje kao teško održivo?


Marija Đurković je po struci nutricionista – dijetetičar. Istoimeni smer završila je na Visokoj zdravstvenoj školi strukovnih studija u Beogradu, nakon čega je pohađala kurs u organizaciji Saveza za rekreaciju i fitnes Vojvodine i stekla sertifikat savetnika za ishranu i suplementaciju u rekreaciji i fitnesu. U decembru 2017. otvorila je nutricionističko savetovalište u Novoj Pazovi u kojem je do danas veliki broj njenih klijenata prošao svoj put od želje do cilja. Marija se nada da su svi oni poneli iz savetovališta poneli ljubav prema zdravoj ishrani i zdravim životnim navikama. Od 1. jula 2020. godine savetovalište radi na još jednoj lokaciji, u A bloku na Novom Beogradu.

lepotaizdravlje.rsvia Marija Đurković

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.